Skidförbundet medger: Har tappat tv-tittare

Anders Hansson/TT

Lasse Mannheimer/TT

Uppdaterad 2023-10-09 | Publicerad 2022-11-15

Svensk skidsport tappade tv-tittare när Viaplay Group i fjol tog över rättigheterna från SVT.

Flera svenska längdstjärnor har reagerat på detta inför den kommande säsongen:

– Det är trist. Man vill ju ha tittarna. Det är inte kul om folk inte kollar och inte kan kolla för att de inte har råd, säger exempelvis Jonna Sundling.

Världscupen i skidor 2023–2024: Program och tv-tider – alla tävlingar


Inför förra säsongen tog Viaplay Group (tidigare Nent) över merparten av tv-rättigheterna för längdskidor från SVT:s populära ”Vinterstudion”.

En uppmärksammad förändring som innebär att Internationella skid- och snowboardförbundets (Fis) grenar från världscupen och VM inte kommer att sändas i svensk public service utan i kommersiell tv.

I Viaplay Group finns kanaler som TV6, TV10 samt Viaplay.se.

PLUS: Nya svenska skidpar: ”Ingen hemlighet”

Resultatet blev att färre svenskar såg skidsport på tv, vilket bekräftas av Svenska skidförbundet.

– Det var färre som tittade på tablå-tv i TV 6 och på TV 10 än när det var på SVT. Det vet vi, säger Mattias Claesson, strategisk kommunikationschef på skidförbundet.

Halv miljon

I somras skrev Åsa Edlund Jönsson, sportchef på SVT, i en krönika att SVT:s ”Vinterstudion” förra säsongen hade i snitt 500 000 tittare jämfört med 137 000 tittare i Viaplay vinter, som är motsvarigheten inom Viaplay Group. Hon skrev också att skidskyttetävlingar i SVT hade i snitt 878 000 tittare per sändning, jämfört med längdtävlingar i TV6, som i snitt lockade 466 000 tittare.

Noterbart är att detta är tittar-siffror för tablå-tv, inte streamat tittande. Det är siffror som Viaplay Group inte vill offentliggöra.

– Generellt sett så vet vi att SVT har fler tittare än TV6 och TV10 oavsett program. Men hur tittarsiffrorna ser ut på detaljnivå för våra idrotter och plattformar har vi inte information om. Bara siffror för de som tittar på tjock-tv är faktiskt inte mest intressant. Vårt ansvar är helheten oavsett hur man tittar på våra idrotter, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör på Svenska skidförbundet.

Mattias Claesson, bekräftar detta:

– Det var färre som tittade på tablå-tv i TV 6 och på TV 10 än vad det var på SVT. Det vet vi. Men tittar vi generellt och bredare och mäter engagemang så har längds medlemsantal i skidklubbarna ökat med nio procent. Det är intressant för oss.

Mattias Claesson säger att Svenska skidförbundet inte känner till de totala tv-siffrorna:

– Vi har inte tillgång till alla siffror som streamas från Viaplay. När vi läser MMS-siffror (MMS är ett företag som mäter tv-tittande) för tv-tittandet är det färre än året innan. Men det är viktigt att det sätts i ett perspektiv av att tv-tittandet minskar generellt. Det generella tv-tittandet minskar i alla grupper, bland äldre med en tredjedel och bland barnfamiljer minskar det generella tv-tittandet med över 50 procent. Så svaret är lite mer komplex när man analyserar tv-tittandet.

"Tittarsiffrorna på SVT var bra", säger Jonna Sundling. Arkivbild.

Linjär tv minskar

Ola Strömberg förklarar varför Svenska skidförbundet inte reagerar starkare, trots vikande skidtittande:

– Tv-tittandet utvecklas eftersom folk flyttar från linjär-tv. Då måste vi flytta oss med dem. Då handlar det inte bara om SVT och Viaplay, utan också vad vi kan få i Expressen-tv, Aftonbladet, Youtube, Instagram och på andra plattformar där våra målgrupper finns. Den bilden är mycket bredare än att bara jämföra SVT och Viaplay.

Han fortsätter:

– Mitt ansvar är hela skidförbundet. För en del idrotter har det blivit mycket mer tv-timmar. Speciellt de sporter som SVT inte gav speciellt mycket kärlek som exempelvis snowboard, puckel och freeski. Det är sporter där vi är framgångsrika och de har fått mer tv-tid på Viaplay, vilket är positivt.

”Det är trist”

Flera aktiva längdåkare reagerar på den förändrade tv-bevakningen.

– Det är trist. Man vill ju ha tittarna. Det är inte kul om folk inte kollar och inte kan kolla för att de inte har råd. Man vill ju att alla ska ha möjlighet att kunna titta. Tittarsiffrorna på SVT var bra, säger Jonna Sundling.

Ebba Andersson:

– Många har kanske haft låga förväntningar inför det och har kanske blivit lite positivt överraskad. Sedan finns det de som uttrycker detta med en viss besvikelse. Att det inte är lika lättillgängligt och också en besvikelse på att det som varit tidigare, med ”Vinterstudion”, varit ett koncept som de verkligen genuint velat följa.

Köp allt för att heja på Sverige i Sportbladet Shop här!