”Sponsrar inte Petter, sponsrar VM”

Publicerad 2015-02-20

FALUN. Stina Nilsson, Petter Northug och de andra VM-åkarna tävlar med ett ledande vodkaföretags logga på bröstet.

Internationella skidförbundet ser inga problem med att de aktiva kan kopplas till starksprit.

– Sponsorerna sponsrar inte Petter Northug, de sponsrar evenemanget, säger Fis marknadschef Marcel Looze.

Följ ämnen
Längdskidor

Du har säkert sett den blågula loggan och de kyrilliska bokstäverna på åkarnas nummerlappar på skid-VM i Falun. Det utläses "Zimnjaja Doroga" och är ett ryskt vodkamärke, men företaget säger sig också sälja mineralvatten.

Fis marknadschef Marcel Looze förklarar att de har sålt rättigheterna för reklam till det sändande bolaget EBU, men att förbundet inte har några anmärkningar på reklamen.

Vodka och vatten

– Budskapet på reklamen är "mineralvatten", säger Looze.

På deras hemsida marknadsförs vodka, men inget vatten.

– Okej. Så kan det vara. Men de producerar vatten och vodka och de har ett avtal med oss.

När de ryska tittarna ser märket, tror du att de tänker på mineralvatten?

– Jag vet inte. Du får fråga konsumenten. Jag gissar att några tänker på vatten och några på vodka.

Är det ett problem för er om märket förknippas med vodka?

– Nej. Skulle det ha varit ett problem hade vi sagt till.

I linje med våra regler

Hur ser du på att Petter Northug, som har dömts för rattfylla, nu får köra med ett vodkaföretags logga på bröstet?

– Det tycker jag är en för långsökt koppling. Sponsorerna sponsrar inte Petter Northug, de sponsrar evenemanget.

Enligt svensk lag är det olagligt att göra reklam för starksprit. Hur ser du på att er reklam skulle kunna vara olaglig?

– Jag är inte fullt insatt i alla lokala lagar, men självklart måste vi lyda landets lagar. Det är ett ärende för EBU, som har skrivit på alla papper med sponsorerna. För Fis är alla partners vi har i linje med våra regler.