DERAS SKRÄCK: PIRATER

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-20

Svenskbåten i livsfarligt vatten: ”Vi tar hotet på allvar”

Höga vågor och hårda vindar kan de hantera.

Men i helgen väntar en ny ­utmaning för besättningarna i Volvo Ocean Race:

Pirater.

– Vi tar hotet på allvar, säger Rickard Brisius, chef för Ericssons racingsatsning.

TVÅ VÄGAR Båtarna kan ta två vägar till etappmålet Cochin i Indien. En långt ut i Indiska oceanen och en – farligare – närmare kusten. ”Rådet vi fått är att segla så fort som möjligt”, säger Rickard Brisius, chef för Ericssons racingsatsning.

Dollarsedlar och cigaretter för att köpa sig loss, och rep som ska slängas­ ut i vattnet för att trassla in sig i piratbåtarnas propellrar – så har besättningarna förberett sig inför den ­pågående etappen mellan Sydafrika och Indien.

På grund av piraternas härjningar utanför Somalias kust har man redan förlagt bansträckningen längre från Afrikas östkust än vad som först var planerat. Men det räcker inte.

Besättningarna har också en plan för att hantera attacker från de ­moderna sjörövarna.

– Vi har förberett oss genom att lyssna på organisatörerna och vi har gått igenom situationen. Vi är inte oroliga, men vi ska vara förberedda om det händer, säger Rickard ­Brisius.

”Har en enorm räckvidd”

– De har en enorm räckvidd, de här piraterna från Somalia. De går långt ut till havs med sina moderfartyg och sedan opererar de från mindre ­båtar.

Om de somaliska piraterna slår till handlar det i första hand om att försöka segla ifrån dem eller göra ­undanmanövrar. Fungerar inte det försöker man lägga ut rep i vattnet för att förstöra förföljarnas utombordsmotorer.

Blir man ändå tvingad att släppa ­piraterna ombord återstår bara en sak – att köpa sig loss med pengar och cigaretter.

Nästa etapp – ännu värre

Om sjörövarna skulle slå till, skulle­ det inte vara första gången. Exempelvis har Roger Nilsson, Sveriges mest rutinerade havskappseglare, blivit ­jagad av pirater men lyckats komma undan.

Och frågan är om inte nästa etapp, som går från Indien till Singapore, blir ännu värre.

Då går färden genom det ­pirattäta Malacka-sundet och ­tävlingsbåtarna kan komma att skyddas av militära fartyg.

Men först ska man klara sig till Indien, utan eskort.

– Rådet vi fått är att ”segla så fort som möjligt”. Och det är ju precis det som tävlingen går ut på, säger Rickard Brisius