Motor Manager 2024 – här är experternas lag

Publicerad 2024-02-19

F1-säsongen 2024 startar inom några dagar – det betyder att vi återigen startar upp det populära spelet Motor Manager.

Precis som vanligt har vi bett fem experter plocka ut sina personliga lag.

Se vilken förare Johan Kristoffersson håller fast vid år efter år och vem Marcus Ericsson klassar som ett klipp.

Följ ämnen
Formel 1
HÄR spelar du Motor Manager 2024 – ta ut ditt eget
lag

MARCUS ERICSSONS LAG

Marcus Ericsson, tidigare F1-förare, har återigen tagit ut sitt lag i Motor Manager.

Den tidigare F1-föraren Marcus Ericsson har fortfarande kontakt med F1-depån och de senaste åren har han också varit med och spelat Sportbladets Motor Manager. Det gör han även i år, Ericsson som tävlar för Andretti Global i IndyCar har tagit sig tid för att skapa ett hållbart lag, men ändrat lite från 2023. I fjol satsade han på Red Bull och Aston Martin som team, samt Max Verstappen och Fernando Alonso som förare. Der var en mycket korrekt analys.

I år behåller han Verstappen, men har valt två andra stall.

– Jag väljer Williams i depån, det känns som ett team på uppgång, jag gillar teamchefen James Vowles och tror att han kommer att leda teamet ytterligare ett par steg framåt i år, säger Marcus Ericsson.

När det gäller konstruktörer satsar han på Ferrari och McLaren-

– För mig är det de två största utmanarna till Red Bull under 2024 och jag är spänd på att se om de lyckas ta upp fighten på allvar.

På förarsidan mixar han en del, men Max Verstappen är given.

– Jag vill ge mitt lag bredd, Verstappen är dyr och han måste vara med eftersom han kommer att vinna VM igen. Piastri imponerade som rookie i fjol och om han fortsätter att utvecklas och McLaren är så bra som jag tror att de kan bli är det ett klipp att ha med honom i laget, säger Ericsson.

– Han ger också bra valuta för pengarna.

Efter att ha valt Williams i depån fyller Ericsson på med Alexander Albon, Williams.

– Jag tror mycket på honom och som jag var inne på så tror jag att Williams kommer att ta ytterligare steg i år. Dessutom är Albon försteförare i det stallet, säger Ericsson.

– Sist in i mitt lag är Pierre Gasly, han är en underskattad förare som alltid samlar bra med poäng och som känns relativt prisvärd.

Samtidigt lägger Ericsson in en brasklapp:

– Det finns dock ett frågetecken kring hur bra Alpines bil är i år.


FELIX ROSENQVISTS LAG

Felix Rosenqvist satsar på ett mixat lag.

Även IndyCarföraren Felix Rosenqvist spelar gärna Motor Manager och har tagit ut ett lag. Det är en mix av flera intressanta förare, influerat av Spanien, eftersom både Fernando Alonso och Carlos Sainz har fått var sin plats.

– Jag valde Alonso, det känns svårt att hitta en mer solid förare när det kommer till att maximera sitt material för att regelbundet ta sig in I topp 10, säger Rosenqvist.

– Carlos Sainz ser jag som en väldigt jämn förare som hade mycket oflyt förra året, men både han och materialet borde leverera många stabila placeringar i år.

Carlos Sainz blir hans kapten eftersom han tror att Sainz är den förare som kommer att ta mest poäng av de förare han har valt och han kompletterar med en ung förare. Rosenqvist har, som flera andra, fått upp ögonen för McLarens Oscar Piastri.

– Han kommer med all sannolikhet vara jämnare i år och jag tror även att McLaren kommer vara med bra, stallet har potential för att ta pallplatser.

Han kombinerar det med Yuki Tsunoda som nu gör sin tredje säsong i Formel 1.

– Han är kanske inte jättejämn men med tanke på hans pris så kändes han attraktiv. Jag det blir en solid line-up.

Han har valt Red Bull och McLaren som konstruktörer.

– Red Bull blir själva poäng maskinen, därför har jag lagt största del av budgeten där. Eftersom att det är viktigt att båda bilarna kommer topp 10 kontinuerligt känns både Red Bull och McLaren som bra val nu inför säsongen, säger han.

– Är förarna utanför topp 10 så blir det en drastisk minskning i poäng, så jag har försökt lägga största delen av budget på team, sedan förare som ofta kommer topp 10, men inte är för dyra.

Han har precis som Marcus Ericsson valt Williams i depån.

– Pit crew kräver att bilarna kommer I mål och inte blir varvade, därför har jag valt Williams som känns snabba, som att de är på väg uppåt och är förhållandevis billiga.

HÄR spelar du Motor Manager 2024 – ta ut ditt eget
lag

JOHAN KRISTOFFERSSONS LAG

Johan Kristoffersson satsar på Max Verstappen.

Johan Kristoffersson som har vunnit sex VM-titlar i rallycross och två mästartitlar i Extreme E är återigen med och spelar Motor Manager.

– I år lade jag lite längre tid på att läsa reglerna och poängsystemet, säger han och börjar med att satsa på Stake F1 som ”Pit crew”:

– Det är viktigt att slutföra loppen för poängsamlingen och det tror jag att de kommer att göra.

Som konstruktör väljer han de två senaste årens dominanter, Red Bull samt deras systerteam, Visa Cash App RB.

– Jag tror att både Red Bullteamen kommer att prestera bra och har stora chanser att dra in många poäng på det snabbaste varvet.

För tredje året i rad väljer han att satsa på de tre senaste årens världsmästare, Max Verstappen, som teamleader.

– Man kan inte bortse från hans dominans de senaste säsongerna och jag tror stenhårt på honom även 2024, säger Johan Kristoffersson.

– Pierre Gasly, Alexander Albon och Daniel Ricciardo är alla erfarna förare som jag hoppas på, kanske mest på att de kan dra in poäng i antal omkörningar.


CHARLIE HÄGGSTAMS LAG

Charlie Häggstam har valt att satsa lite extra på Ferrari och McLaren.

Även den tidigare F1-mekanikern Charlie Häggstam har tagit ut ett lag. Han har flera års erfarenheter från att jobba i depån och vet vad som krävs av ett depåteam.

I Motor Manager satsar han hårt på McLaren.

– Jag har valt en McLaren som depåpersonal för jag tror att de kan lyckas i år. De var snabb förra året, säger han.

Han kompletterar med Ferrari.

– Jag tror att Ferrari har en chans i år, eller de måste ha en chans i år för det går inte längre. Ferrari har inte råd att inte vara med i toppen längre, säger han.

Som förare väljer han att gå mot McLaren med Oscar Piastri, Lando Norris och i par med Ferraris Charles Leclerc som kapten oh Visa Cash App RBs Yuki Tsunoda som är ett billigare alternativ. Han har helt valt bort Red Bull och vid närmare efterfråga beror det på att budgeten var för tajt.

– Jag har inte alls haft med Red Bull i mina tankar utan det är dags att byta inriktning, säger han.

– Jag tror att Red Bull kan ta sina poäng i år absolut, men pengarna gör att jag inte kan satsa så mycket. 50 miljoner räcker inte så långt i detta sammanhang, så jag testar på detta.


ANNA ANDERSSONS LAG

Anna Andersson vågar inte lämna Verstappen utanför sitt lag.

Även Sportbladets F1-reporter Anna Andersson är med och spelar.

– Eftersom jag inser att jag inte kommer att hinna byta så mycket under året försöker jag tänka hållbart och resurseffektivt, för att använda två modeord, säger hon.

Hon har valt Red Bulls systerteam som depåteam och även petat in Yuki Tsunoda i stallet.

– Småtjurarna har nu knutits närmare Red Bull i hela sin satsning, från bilkonstruktion till teamledning och jag tror att det kommer att ge resultat i ett längre perspektiv. Tsunoda är en chansning, men för det priset är han okej. Jag vill gärna ha med Max verstappen i mitt lag eftersom jag tror att han tar sin fjärde titel i år, säger hon.

Hon har valt att satsa på McLaren coh Mercedes som stall.

– McLarens fina höst och det lugn som teamchef Andrea Stella representerar ger en positiv känsla, det är också spännande med de nyförärv som stallet har gjort i form av bland annat Rob Marshall från Red Bull. Dessutom tror jag att både Lando Norris och Oscar Piastri har kapaciteten att vinna, fortsätter hon.

– Piastri gjorde dessutom ett mycket imponerande jobb i fjol och kan han bara konvertera kvalfart till racefart så kommer han att ta många poäng.

Hon satsar också på Mercedes som förändrat sitt koncept i år. Bilen är komplett ny.

– Jag tror att Mercedes båda förare kan ta poäng i år, men eftersom de är rätt dyra har jag valt Alexander Albon från Williams. Det är också ett team på uppgång och Albon är klar försteförare där., säger Anna Andersson.

– Det är till och med så att om Småtjurarna inte gör sitt jobb i depån så kan jag snart tänka mig att byta dem mot Williams. Det kändes som ett 50/50 val.

HÄR spelar du Motor Manager 2024 – ta ut ditt eget
lag