Det är F1 som gäller nu – för hela slanten

Publicerad 2015-11-23

Andersson: Allt hänger på pengarna för Rosenqvist

Ska slå mynt av talangen Felix Rosenqvist har vunnit allt. Nu hoppas svensken få chansen i motorsportens finrum: Formel 1.

Felix Rosenqvist har gjort det igen. Han har vunnit allt, presterat max och är bäst i världen.

Men räcker det för att nå drömmen om F1?

Det beror på pengarna.

Rosenqvists resultat är imponerande. Han har vunnit allt som en förare i F3 kan vinna. Han har vunnit Master på Zandvoort två gånger, han har vunnit stadsloppet i Pau, han har vunnit EM och slagit rekord på rekord och han har vunnit det prestigefyllda loppet Macaus Grand Prix.

Han har inte bara gjort det en gång – han har dominerat och vunnit racet två år i rad.

Han är utan tvekan världens bästa förare i formel 3. Men vad händer nu?

Själv drömmer han om F1, men vägen dit är lång. Den är oerhört lång, väldigt dyr och har många krokar.

– Jag har aldrig någonsin valt den raka vägen. jag har hela tiden hittat bakdörrar, sa han när vi pratade om F1 tidigare i år.

– Jag får väl ta bakvägen dit också.

Har inte fått utbildningen

Går det att hoppas på F1 för Felix Rosenqvist nu? Nej, inte än.

Visst är han med sina 24 år äldre än flera andra F1-förare, men han har inte kört GP2 (serien under F1) och det är en mycket bra utbildning. Där lär sig förarna hantera det som hör till F1, de kör banorna och de har ont om tid att förbereda sig.

Dessutom har han inte den budget som krävs för F1.

Han stöttas visserligen av Mercedes, men deras fokus ligger antagligen mer på DTM än F1 eftersom de arbetar för att få in Rosenqvists tidigare teamkollega, DTM-mästaren Pascal Wehrlein, i den hösta serien.

Det är inte nytt

Det är många som gnäller över betalförare och över att det minskar möjligheterna för talanger som Rosenqvist, men den utvecklingen är inte ny och F1 inte ensam om den heller. Så var det även för Torsten Palm på 1970-talet och det finns fäder som betalar sönernas löner för att de ska få spela i högsta ligan i andra betydligt billigare idrotter också.

Att tävla inom racingen kostar enorma pengar, även i de lägre klasserna, och en plats i F1 är dyr. De är bara att acceptera. Antingen betalar fabriksteam som för Sebastian Vettel (BMW) och Michael Schumacher (Mercedes) eller så har man egna sponsorer som möjliggör den satsningen.

Jag hoppas att Felix Rosenqvist kan skaka fram den budget som krävs för att drömmen om F1 ska kunna leva vidare.

Talangen den har han.