Grönt ljus för nya vinnarbilen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-15

Brawn, Toyota och Williams fick rätt – Button behåller sina två segrar

Firandet fortsätter för Jenson Button och Brawn GP - deras bild blev godkänd idag.

Brawn, Toyota och Williams fick rätt - deras bilar är godkända.

– Det betyder att teamen får köra vidare med bilen de har idag och att de andra teamen får hitta egna lösningar, säger Eje Elgh, Viasat Sports expertkommentator.

Strax före lunch meddelade FIA (internationella bilsportförbundet) sitt beslut. De dubbla diffusorer som Brawn, Toyota och Williams använt sig av godkänns återigen och därmed får Jenson Button behålla sina två segrar från Melbourne och Sepang.

Resultatet står fast

Bråket som inleddes i samband med loppet i Australien handlar om bakpartiet på bilarna, de tre teamen har kontroversiell lösning på diffusorerna som gör att bilen får en betydligt bättre downforce. De andra teamen har valt att läsa reglerna rätt av och valt en traditionell lösning och när Ferrari, Red Bull och Renault märkte att deras lösning var betydligt sämre protesterade de mot utformningen. FIA avslog protesten inför premiären, men de tre stallen drev frågan vidare och i dag kom FIAs appleringsdomstol med sitt beslut.

Diffusorerna är godkända och resultatet från de inledande två loppen står fast.

– Men det handlar inte om själva diffsorerna utan ett helt koncept om hur man leder luften under själva bilen, säger Elgh.

Arbetat i 15 månader

Brawn GP med superhjärnan Ross Brawn har varit ledande i utvecklingen. De har arbetat med bilen i 15 månader och lade ner utvecklingen på fjolårsbilen (Honda) för att lyckas i år och stallchefen Ross Brawn är självklart nöjd med beslutet.

– VI är nöjda med beslutet, säger han i ett pressmeddelande.

– FIAs tekniska avdelning, tävlingsledningen i Australien och i Malaysia och nu även appeleringsdomstolen bekräftar att våra bilar håller sig inom reglerna. Beslutet gör att saken nu är utagerad och efter en väldigt spännande inledning på säsongen ser vi fram emot ett roligt VM.

Även Toyota är nöjda med beslutet, medan Ferrari som är ett av de teamen som protesterat och vars advokat menade att FIA inte förstår vad det egentligen handlar om, är besvikna.

– Vi vill gärna veta vilka orsaker som låg bakom beslutet om att avslå vår protest, säger Ferraris stallchef Stefano Domenicali i ett pressmeddelande.

– Tyvärr tvingar beslutet oss att förändra flera delar av bilens design för att vi ska ha möjlighet att tävla på samma villkor som våra konkurrenter och det kommer att kosta både tid och pengar. Vi kommer nu att fördubbla våra insatser för att föra Ferrari tillbaka till toppen.

Byggandet har börjat

Hittills har de inte tagit en enda poäng, vilket är den sämsta säsongsinledningen sedan 1992. Italienarna har nu börjat arbetet med en liknande diffusor, men de tvingas bygga om stora delar av bilen vilket gör att de knappast kommer att kunna presentera någon annan bil före premiären i Europa. Även red Bull har aviserat att de kan komma med nya diffusorer till loppet i Barcelona den 10 maj. Tidigare går det inte eftersom det är förbjudet att testa.

– Några kommer kanske med modifierade diffusorer nu, säger Eje Elgh.

– På sikt kommer alla att gå den här vägen, men i helgen få teamen som redan har den här lösningen att fortsatt vara favoriter.

Det innebär en dominans av team som Brawn och Toyota.

Följ ämnen i artikeln