Guldhjältarna sågar OS-maten

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-27

Kritiserar kopplingen OS och McDonalds

WHISTLER. Guldhjältarna Marcus Hellner och Björn Ferry dömer ut maten i OS-byn.

– OS-byn är som symbolen för det man INTE ska äta, säger Ferry.

– Det klingar fel om ungdomar tror att vi står och äter McDonalds under OS, menar Marcus Hellner

.Både längdlandslaget och skidskyttelandslaget brukar bo utanför OS-byn under vinterspelen.

Men den här gången har båda landslagen flyttat in i de aktivas by. För skidskyttelandslaget är det första gången.

Och besöken i restaurangen har överraskat både Björn Ferry och Marcus Hellner.

– Man får leta en del innan man hittar nåt vettigt att äta, säger Björn Ferry.

Ferry lade om sin kost i somras till den omdebatterade LCHF-dieten (Low Carb High Fat) för att han tror att det ska hålla honom friskare. Men han kallar det själv för jägarkost då han, som han säger, inte vill vara en del av den sekt.

– Klart det är bättre att äta det människor ätit i alla tider och inte halvfabrikat från Kina som är tillverkat bara för att det ska vara så billigt. Jag försöker få in kvalitet i det jag äter: ekologiskt och närproducerade råvaror.

Och Ferry har haft svårt att hitta kvaliteten i maten i OS-byn.

– OS-byn är som symbolen för det man INTE ska äta.

Ferry förstår förstås att man inte kan få allt, men han saknar ändå älgkött på OS.

– Det är skillnad på att äta älgkött och nån jävla framavlad biff från Kina.

Marcus Hellner, som nu fyller på depåerna för söndagens tuffa femmil, vänder sig framför allt mot att McDonalds finns i byn.

– Det klingar fel. Det är inget man laddar med direkt. Men det finns ju annan mat i OS-byn, så man behöver inte äta McDonalds.

Ferry håller med Hellner:

– Men man förstår McDonalds strategi: de sponsrar idrottare för att rättfärdiga att man ska äta skräpmat, säger skidskyttehjälten.

Är det en konstig koppling mellan idrotten och McDonalds?

– Ja, jag tycker det, säger Hellner.

– För mig hör det inte ihop. Det är samma med Coca Cola, som också är en stor sponsor.

Internationella olympiska kommittén styr stenhårt vilka varumärken de aktiva får synas med under OS, och då ska det vara till exempel McDonalds och Coca Cola.

Hellner är kritisk mot reglerna.

– Det är väldiga krav på oss vad vi får synas med och inte. Det är så oerhört mycket regler från IOK.

Följ ämnen i artikeln