Elbilsfloppen: STCC stryker tre tävlingar till

Publicerad 2023-07-07

Den storslagna satsningen på att byta bensin- mot elbilar i STCC har stött på nya problem.

Nu stryks tre tävlingshelger – och hela säsongen stökas av på ett par veckor.

– Det är ett tufft beslut att tvingas ta, säger vd:n Micke Bern i ett pressmeddelande.

Grundplanen var djärv och uppseendeväckande. Till årets upplaga av standardvagnsmästerskapet STCC skulle helt nya bilar byggas. De skulle ha 550 hästkrafter, klara 0–100 kilometer i timmen på under tre sekunder och helt drivas av el.

Men i mitten av maj medgav tävlingsledningen att schemat hade spruckit. Komponentbrist rådde, så bilarna var inte levererade och den tänkta premiären i Falkenberg åttonde juli ställdes in.

– Men vi kommer inte avvika från vår grundplan om att köra sex tävlingshelger säsongen 2023, sa STCC:s vd Micke Bern då.

Men det nödgas de visst göra.

”Ingen idé att älta”

En månad efter den förra smällen bekänner Bern att de åkt på en ny. En leverantör har brutit sitt åtagande och behövt ersättas, så batterierna har tagit längre tid än önskat att få fram. Det medför att tävlingarna i Skellefteå, Gelleråsen och Helsingborg i augusti stryks och flyttas till 2024.

– Som alla säkert förstår hade vi helst kört enligt ursprunglig plan, men det är ingen idé att älta en situation som inte går att ändra. Detta är ett oerhört tufft beslut, men vi står bakom STCC och kommer göra allt vad vi kan för att säkra fantastisk tävlingsmånad i september, säger Tobias Brink, förare och delägare av Brink Motorsport i ett pressmeddelande.

Så vad återstår? Slipper arrangörerna fler bakslag så komprimeras säsongen till ett par veckor i september, med två race i Knutstorp, två i Ljungbyhed och två i Mantorp.

– Säsongen 2023 blir inte enligt originalplan, men vi jobbar dygnet runt för att lösa den uppkomna situationen på bästa möjliga sätt, säger Micke Bern, vd för STCC.

STCC grundades 1996 och i fjol vann Robert Dahlgren (PWR Racing).

LÄS VIDARE

Följ ämnen i artikeln