JAG HADE FEL

Publicerad 2014-02-19

Förre TV4-chefen Jan Scherman om ett Viasat som tagit SVT ner från piedestalen

Viasat gör succé med OS-sändningarna. Bäst i tv just nu.

Men, de fegar och sänder för lite ­reklam och kryper för Tre Kronor.

Jan Scherman.

Understundom ska man erkänna misstag.

Man betyder jag. Eller mer bibliskt. Jag var en av många Tomas tvivlare före OS. Skulle MTG klara uppgiften med en extremt komplicerad orienteringskarta? Skulle publiken hitta vägen till OS med röda fullpoängskärmar gömda djupt inne i urskogen. Viasat hit. Viaplay dit. Och mitt emellan TV3 och Kanal 10.

Men tv-publiken hittade. En masse, som fransmännen brukar säga. Publikrekord. Över två miljoner i herrstafetten. Toppsiffror hela tiden, och tv-publik över dygnet som gjort TV3 till största kanal hela veckan lång. TV4 tillbakatryckt till en kanal under 10 procent av tv-publiken. Liksom SVT:s kanaler. Trean mångdubbelt större.

Varning för historiskt tv-fiasko blev tvärtom och historiskt. Hatten av, eller i mitt fall – kepsen. Gubbar bär ju keps. Vi väntar med medaljens valör till detta OS- loppet är färdigkört.

Det framkommer nu också uppgifter om att det var hård intern kamp om förvärvet av OS-rättigheterna. Cristina Stenbeck drev på, vilket jag skrivit tidigare. MTG ­hade förlorat VM-hockeyn och det skulle revanscheras.

Äga exklusivt blev valet

Men det fanns internt motstånd. Och när väl bytet var bärgat ville ledande personer i MTG sälja ut delar av OS till andra kanaler. Bland annat TV4 fick erbjudande. Satt själv i sådana samtal med dåvarande MTG-chefen Hans-Holger Albrecht.

Eloge till de som höll emot och insåg värdet av att äga något till 100 procent exklusivt.

Men vad vore livet utan att få gnälla en del. Det känns periodvis som MTG skäms över att vara kommersiell tv-kanal. Jag noterar med vant öga att reklamblocken inte är fyllda. Dels använder de inte all den tid de har rätt till, och de kör egna produkter. Om det är pur försiktighet eller att man inte sålt slut får vara osagt.

I sponsorfälten saknas flera tunga svenska varumärken. Jag har varit med när TV4 haft VM och EM och då tryckte vi på så hårt vi kunde. Det gäller att vara stolt över att vara kommersiellt finansierad. Och det finns etablerade lagar och regler för hur reklamen ska placeras. Kom igen MTG, som de ropar i skidspåren i Sotji.

Sedan är ju sportens värld besynnerlig. Hockeyproffset Patrik Berglund sopar till Petter Northug och kallar honom ”jävla sopa”.

Han visste inte att kameran var på, och trodde han hade ett snack på tu man hand med Viasats Johan Tornberg. Lite som dåvarande näringsminstern Björn Rosengren när han också trodde kameran var avstängd och kallade Norge för ”den sista sovjetstaten”.

Tv-Aktuellt bad inte Rosengren om ursäkt, utan näringsministern fick istället be hela Norge om ursäkt. Patrik Berglund fick däremot hela Tre Kronor att hota att inte ställa upp för Viasat mer under OS, och Viasat har lyft bort klippet på sajten och bett om ursäkt för att blidka de upprörda hockeyspelarna.

Trovärdighetsproblem

I min värld så handlar det om att Berglund borde be Northug om ursäkt. Om han inte tycker att Northug är just en eländig sopa – för i så fall får han stå på sig. Northug har ju sagt ett och annat som en del tycker är upprörande, och han brukar inte vika ner sig.

Händelseutvecklingen vittnar om ett osunt kamaraderi mellan sportjournalister och dem som media är satta att bevaka. No good för trovärdigheten.

Sedan var det detta med kungen och drottningen. På plats i Sotji i stilenliga kläder. Glada och goa. Det är ju nu exakt 100 år sedan Gustav V i det berömda borggårdstalet försökte få avgörande makt för att rusta upp det svenska försvaret. Kungens kupp gick om intet, och sedan dess har Sveriges statschef med fru fått klippa band och dunka svenska idrottshjältar i ryggen på ackord.

En monarki med rätt att få vip-plats på alla OS, VM och EM. Känns lika otidsenligt som alltid, och svårt att förstå nyttan för Sverige.

Har Karl XVI Gustaf och Silvia träffat Putin? Har de i så fall sagt något om homoförtrycket i Ryssland. Minns när jag träffade kungen när han och Silvia skulle tacka för alla bidrag till drottningens Childhood. Han berättade om ett statsbesök i Ryssland hos just denne Putin. Kungen sade att tråkigare bordsgranne får man leta efter, och beklagade sig surt över att Putin bara skrattat en gång. Och då rejält. När? Jo, när svenske kungen berättade att han blivit tårtad under ett besökt i närheten av Varberg.

Ingen saknar public service

Hur kul är kungen själv, undrade jag. Och var är förresten våra folkvalda politiker? Borde inte de suttit på första parkett och grattat skidhjältarna? Och kombinerat det med att våga säga några saker om övergreppen mot yttrandefriheten. Alltså, på plats i Ryssland och inte på betryggande avstånd i Sverige.

Tillbaka till historien. Alltså MTG:s historiska succé med OS. SVT har med detta trillat ner från sin upphöjda, läs: uppblåsta, piedestal. Ingen tycks sakna public service i dessa dagar. De snackar vidare i sitt ”Alla snackar Sotji”, som fortsätter att vara ett bottennapp.

Frågan är om OS i Sotji blir en trendbrytare av liknande kraft som när Jan Stenbeck köpte hockey-VM framför näsan på SVT i mitten på 1980-talet. En stor miljonpublik upptäcker nu inte bara OS i TV3, utan kanske också får smak för kanalens övriga program som säljs med rejält med reklamsnuttar mellan OS-tävlingarna.

Hur månne tv-kartan se ut? Blir det ett före och ett efter Sotji?

Frågan är ställd. Svaret får hänga i luften.