Australiensegrare – lika med F1-mästare

Publicerad 2011-03-28

Andersson: ”Så är traditionen”

Sebastian Vettel utklassade alla i Australien.

Det är i Melbourne som världsmästare dominerar.

Därför försvarar Sebastian Vettel sin titel.

Det säger traditionen – och hans eget agerande.

Återigen har det gjorts en massa förändringar inför F1-säsongen, det är en ny bakvinge och det är KERS som ska underlätta omkörningar. Där är nya däck som ska göra showen mer spännande – och vad händer?

Fjolårets dominant kör skiten ur alla.

Sebastian Vettel är så överlägsen att det nästan är löjligt.

Han är nästan en sekund snabbare än sina konkurrenter i kvalet och han är ungefär 22 sekunder snabbare än de andra under racet. Tysken som aldrig tidigare tagit sig i mål i Australiens GP kör i en egen liga.

Han är så bra att det är svårt att hitta ord. Hela hans uppenbarelse lyser av självförtroende, han ger bilen det kaxiga namnet Kinky Kyle och visar hela världen att det är han som härskar.

Stark position i teamet

Han klev in som en mästare, körde mästerligt och lämnade troligen banan som mästare 2011.

Så är det enligt traditionen, den förare som vinner på den mycket speciella banan Albert Park vinner också VM-titeln. Så har det varit vid åtta av de elva senaste tillfällena.

Sedan 2000 är det bara Jenson Button 2010, Giancarlo Fisichella 2005 och David Coulthard 2003 som lyckats vinna i Australien och sedan missa VM-titeln.

Visst är säsongen lång, det kan hända mycket och Sebastian Vettel har en egen tradition att göra det svårt för sig och tappa tålamodet under året.

Absolut.

Men i år finns det ännu fler saker som talar för honom. Han har en titel, han har lärt sig av sina misstag de två senaste säsongerna, han har ett lugn som är få förunnat och han har en mycket stark position i teamet.

Helt överlägsen

Han har även förlängt kontraktet till 2014, han är Red Bulls man och teamet är hans. Den kombinationen är mycket, mycket stark.

Dessutom körde Red Bull helt utan KERS i Australien.

Hybridsystemet som ger över 80 hästkrafter extra under sex sekunder varje varv användes aldrig.

Stallet har det och kommer att använda det under säsongen, men man valde att inte använda det.

Det behövdes inte.

Sebastian Vettel var överlägsen i alla fall.

 

F1-premiären var en katastrof för Mercedes. Varken Nico Rosberg eller Michael Schumacher tog sig i mål. teamet som snackade om pallplatser inför premiären är långt, långt i från den drömmen.

     

Saubers båda bilar diskades. Deras bakvinge höll sig inte inom regelverket.

Teamet har lämnat in en protest.  

Om två veckor körs F1 i Malaysia och jag befarar att läget är ungefär det samma i toppen då. Det finns ingen anledning att tro något annat efter helgens mästerliga uppvisning av Sebastian Vettel.

Följ ämnen i artikeln