Åkarna gör reklam – för vodkamärke

Publicerad 2015-02-20

FALUN. Mindre än ett år efter rattfyllan tar Petter Northug VM-guld.

Han gör det med loggan för ett av Rysslands största vodkaföretag på bröstet.

– Det är säkert inte en helt lyckad koppling, men det är inget vi kan göra något åt, säger den norska herrtränaren Trond Nystad till Sportbladet.

Följ ämnen
Längdskidor

VM i Falun har sponsorer från flera länder. Ett av varumärkena som syns tydligast är det ryska Zimnjaja Doroga, som förutom reklamskyltar också har köpt den mest synliga platsen på nummerlapparna.

Zimnjaja Doroga är ett av drygt 30 vodkamärken som företaget Kristall säljer i Ryssland. På deras reklam står förvisso ordet "vatten", men på hemsidan listas drygt 30 olika vodkasorter, men inget mineralvatten.

"Måste lita på att det är etiskt"

Trond Nystad är norsk herrtränare. När Sportbladet pratar med honom om den eventuella problematiken slår han ut med armarna.

– Vi kan inte ryska, så vi känner inte till märket. Men vi måste lita på att Fis och arrangören har värderat sponsorn så att den är etiskt acceptabel, säger han.

Var går er gräns? Är kombinationen av sprit och sport etiskt okej?

– Nej, men jag vet inte vad företaget producerar, det kan hända att de säljer vatten. Det ser man ofta i nordisk kombination och backhoppning, att ett företag har reklam för den alkoholfria delen. Det är förhoppningsvis massa kloka människor i Fis Marketing, i det svenska skidförbundet och organisationskommittén, så vi släpper det.

Är det okej att ni syns i reklam för ett vodkaföretag så länge de också säger sig sälja vatten?

– Nej, men är det tänkt för den ryska marknaden är det svårt för oss att ta ställning till. I Norge betyder inte reklamen någonting. Om vi bar reklam för ett rismärke i Kina skulle det inte betyda något för oss, men i Kina skulle företaget vara nöjt.

Petter Northug körde rattfull och dömdes till fängelse för mindre än ett år sedan. Nystad tycker att det kan vara olyckligt att han nu figurerar ihop med Zimnjaja Doroga.

– Ja, det är säkert inte en helt lyckad koppling, men det är inget vi kan göra något åt. Det är andra personer som har värderat sponsorn till att vara safe, säger Nystad.

"Drar det ur sammanhang"

Den norska landslagschefen Vidar Löfshus är inte lika brydd av kopplingen mellan Petter och sprit.

– Jag tror inte att Petter dricker så mycket vodka så jag tror inte att det är ett problem för honom, säger han.

Du kan inte förstå problematiken?

– Jag tycker att det är att dra det väldigt, väldigt långt. Han sitter i en bil också så man kan dra det dit. Man kan ta allt ur sitt sammanhang och det här är att dra det ur sitt sammanhang.

Reklamen kan dessutom var olaglig.

– Gör man det enkelt och frågar om det är förenligt med svensk lag är svaret nej, säger Mattias Grundström, som arbetar på alkoholbranschens egna granskningsorgan till DN.

Sportbladet söker de som ansvarar för sponsring för Fis.