”Som att åka skidor off-pist i pudersnö”

Mattias Ekström och Emil Bergkvist inför Dakarrallyt

Publicerad 2022-12-31

Nu startar Rally Dakar 2023

Mattias Ekström och Emil Bergkvist är redo för Rally Dakar. För att ta sig an världens farligaste rally och svåraste navigering.

– Det råder ingen tvivel om att vi tävlar för att vinna, säger den tidigare racerföraren.

Mattias Ekström nådde stora framgångar inom banracing, där han tävlade i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM under 16 år och vann två mästartitlar, han är också världsmästare i rallycross, men flyttade fokus till Rally Dakar för tre år sedan- Där tävlar han, precis som i DTM, för Audi och han ingår i samma stall som den tidigare världsmästaren i rally, Carlos Sainz, och Stephane Peterhansel, som vunnit Rally Dakar fler gånger än någon annan. I fjol vann Ekström och kartläsare Emil Bergkvist en etapp och gick i mål som bästa Audiekipage med den eldrivna bilen RS Q e-tron.

I år är bilen uppdaterad. Svenskarna är mer erfarna och de satsar på en totalseger i världens farligaste ökenrally.

– Det är fritt fram att drömma och det är det första steget till framgång, säger Mattias Ekström.

– Bilen är ombyggd och uppdaterad och de problem vi hade med stöddämparna förra året kommer inte att inträffa igen.

Svensk seger i Rally Dakar 2023?

Dessutom är karossen betydligt lättare och aerodynamiken bättre vilket gör att bilen kommer att vara med och konkurrera i toppen.

Rally Dakar kördes första gången 1978 och fram till och med 2007 avgjordes tävlingen i Afrika. Därefter flyttade den till Sydamerika och sedan 2020 har Rally Dakar haft sin bas i Saudiarabien. De två erfarna förarna Stephane Peterhansel och Carlos Sainz har båda vunnit tävlingen, även om de använder helt olika taktik. Mattias Ekström har försökt att plocka ihop det bästa från sina två betydligt äldre och erfarna teamkollegor för att nu hitta sin egen stil till Rally Dakar 2023.

– Stephane är den stora strategen som vunnit med båda mc och bil. Han är lugn som en filbunke och planerar allt i detalj. Han tar inga risker. Carlos kör alltid med gasen i botten och lägger varje kväll till att analysera och tjata om det som varit och det som kommer. Jag känner att jag landat mitt mellan dem. Jag behöver ha modet som Carlos har, men också tänka mer som Stephane.

Rally Dakar anses vara en av idrottsvärldens tuffaste utmaningar. Sedan starten har fler än 75 människor mist livet och Mattias Ekström som gör sin tredje start är väl medveten om utmaningen och vad han behöver lära sig för att bemästra det svåra rallyt.

Mattias Ekström och Emil Bergkvist

Med 170 km/timmen genom Rally Dakar

Deras bilar håller runt 170 km/timmen genom trånga dalgångar som kantas av höga klippor, sanddyner, sprängsten, torkade flodfåror och ökenlandskap.

– Det farligaste är alltid när mc och bil kör tillsammans, det är farligt för mc-förarna. Sedan är naturen också förrädisk. Man blir trött av att bara köra på en allmän väg, där är det inte heller de trafikregler vi är vana vid. Samtidigt så klarar dessa bilar oerhört mycket, de är imponerande tåliga. Jag och Emil måste fortsätta att lära oss att läsa av naturen, det är ganska komplicerat, säger 44-årige Ekström.

– Att köra i sanden är en unik känsla, lite som att åka skidor off-pist i pudersnö. Samtidigt är det inte bara sand utan under de 14 dagarna så möter vi en kombination av olika underlag och vi måste prestera varje dag i två veckor. Det är som att köra ett helt mästerskap på 14 dagar. Du får inte tappa fokus för en sekund då kan et vara över.

Med vilken strategi går ni in Rally Dakar 2023?

– Vi tar det dag för dag, det gäller att hitta ett tempo och hålla det. Man ska försöka ligga topp fem varje dag, helst inte vunna för då måste man starta först nästa dag. Så plats två till fyra är perfekt, sedan får man inte vara utanför topp tio på någon sträcka, det har man inte råd med.

– Jag tror att vi har väldigt bra chanser, men det lär bli ett chickenrace där alla åker i sitt tempo, sedan får vi se vem som gör det första misstaget. Jag kan garantera att tempot kommer det i alla fall inte vara något fel på.

Rally Dakar startar i dag och avslutas den 15 januari.

Så körs Rally Dakar 2023

Så avgörs Rally Dakar 2023

31 december Prolog:

Sea Camp – 11 kilometer
Denna korta prolog, som avgörs vid Röda Havet, bestämmer startordningen till dag 2.

1 januari etapp 1:

Sea Camp – 603 kilometer (SS 386)
Sandig terräng, men även steniga partier på etappen som går i en cirkel kring Sea Camp. I slutet av etappen väntar vissa sanddyner.

2 januari etapp 2:

Sea Camp – Alula – 590 kilometer (SS 431)
Djupa dalgångar och höga klippor möter deltagarna på väg till Al'Ula. De borde inte vara allt för komplicerad navigering. Även i dag möter deltagarna sanddyner och de kan spela en avgörande roll.

3 januari etapp 3 :

Alula – Ha'il – 669 kilometer (SS 447)
I dag bär det av inåt landet, enligt tävlingsledaren är de första fem milen de vackraste under hela tävlingen. Det finns även snabba partier genom dalgångarna som är omgivna av höga klippor. Här utmanas kartläsarna.

4 januari etapp 4:

Ha'il – 573 kilometer (SS 425)
Dagens etapp går i en cirkel runt Ha'il. De första 10 milen avgörs i sanddynerna och här är navigeringen i sanden svår.

5 januari etapp 5:

Ha'il – 646 kilometer (SS 375)
Återigen går etappen i en cirkel, denna gång handlar det enbart om sandkörning i sanddyner. Detta är ett kraftprov.

6 januari etapp 6:

Ha'il – Al-Duwadimi – 877 kilometer (SS 466)
Dagens etapp körs i sydlig riktning. Detta är den längsta specialsträckan, den första delen är en tempoetapp, sedan avslutas dagen i sanddyner.

7 januari etapp 7:

Al-Duwadimi – 641 kilometer (SS 473)
Här väntar både hårdare underlag och sanddyner, lägg där till en tuff navigering.

8 januari etapp 8:

Al-Duwadimi – Riad – 722 kilometer (SS 407)
Nu vänder tävlingen mot Saudiarabiens huvudstad, Riad, där har rallyt varit varje år, men denna etapp är ny. Det går genom berg och dal, för att avslutas i ökenlandskap. De avslutande 20 milen ska vara riktigt snabba.

9 januari – vilodag

10 januari etapp 9 :

Riad – Haradh – 710 kilometer (SS 439)
Detta är ytterligare en tuff dag, etappen startar genom uttorkade flodbäddar och dalar, omgivna av höga klippväggar. Det krävs mycket av navigatören. Etappen avslutas i sanddyner.

11 januari etapp 10:

Haradh – Shaybah – 623 kilometer (SS 114)
En kort specialsträcka som går mot oljefältet i den östra delen av öknen Rub al-Khali som är den största sandöknen på hela jordklotet och ligger nära gränsen till Förenade Arabemiraten.

12 januari etapp 11:

Shaybah – Empty Quarter – 426 kilometer (SS 275)
Nu kör de tävlande in i öknen Empty Quarter som är det engelska namnet på Rub al-Khali. Detta är den första delen av maratonetappen och världens största sandöken är en stor utmaning för både människor och maskiner.

13 januari etapp 12:

Empty Quarter – Shaybah – 375 kilometer (185)
Den andra delen av maratonetappen och här väntar sand i många olika former. Här kan tävlingen avgöras.

14 januari etapp 13:

Shaybah – Al-Hofuf – 669 kilometer (SS 154)
De tävlande vänder mot norr och kör inte långt från gränsen till Qatar. De lämnar Empty Quarter och här är sista möjligheten att ta in tid, det är en ganska kort specialsträcka så här går det att attackera.

15 januari etapp 14:

Al-Hofuf – Dammam – 414 kilometer (SS 136)
De sista kilometerna av årets Rally Dakar avgörs intill den Persiska viken. Detta är en snabb specialsträcka, men det kommer att vara svårt att ta in mycket tid.

Även Annie Seel kör Rally Dakar. Det är hennes tionde start.