Viaplay höjer priset för alla sina kunder

Alla med Viaplay total-paket påverkas

Publicerad 2023-12-20

Även befintliga kunder måste betala mer.

Viaplay höjer priset på sitt Viaplay total-paket från 549 till 699 kronor.

– Detta är hur processen måste se ut av olika skäl, säger presschefen Susanne Nylén.

Paketet ”Viaplay total” innehåller bland annat Premier League, NHL, formel 1 och de stora golftävlingarna.

I måndags meddelade tv-huset att priset höjs för nya kunder.

Viaplay höjer priset på Viaplay total-paketet för sina befintliga kunder.

”Prisjusteringen genomförs för att upprätthålla vårt exklusiva innehåll med flera av de största ligorna och tävlingarna i världen. Denna prisjustering som i dag kommunicerades på viaplay.se gäller alltså för nya kunder och där har vi inte fått någon direkt respons än”, skrev Viaplays presschef Susanne Nylén i ett mejl till Sportbladet.

Priset höjs för alla

Under onsdagen fick även befintliga kunder med Viaplay total-paketet ett tråkigt besked.

De fick ett meddelande om att priset höjs första februari.

”Den 1 februari 2024 ändras månadskonstnaden för befintliga kunder med Viaplay total-paketet från 549 kronor till 699 kronor. Du betalar det nya priset från och med din månadsdebitering i februari”, skriver Viaplay till sina kunder.

Viaplay svarar

Viaplays presschef Susanne Nylén svarar på frågor om den nya prishöjningen via mejl.

När den första prisjusteringen meddelades i måndags sa du att "denna prisjustering som kommunicerades på viaplay.se gäller alltså för nya kunder". Hur kommer det sig att befintliga kunder ändå måste betala mer från och med februari?

”Vår policy är att kommunicera eventuella ändringar av aktiva abonnemang direkt till våra berörda kunder och att vi av den anledningen kan vi inte förekomma informationen till våra befintliga kunder genom uttalanden i media. Detta är hur processen måste se ut av olika skäl. Med det sagt har vi i samband med priskommunikationen kunnat gå ut med ett förmånligt erbjudande. Prishöjningen är aktiv från den 1 februari för befintliga kunder men de kan då binda sitt abonnemang på sex månader och behålla det tidigare priset på 549 kr för Viaplay total-paketet.”

Förstår du att ditt tidigare uttalande kunde tolkas som att befintliga kunder inte skulle behöva betala mer?

”Jag har full förståelse för det men vår policy är att kommunicera prisändringar av aktiva abonnemang direkt till våra berörda kunder och att vi av den anledningen inte kan förekomma den kommunikationen i media. Kommunikationen på vår sajt och till våra kunder är tydlig. Utifrån våra policys besvarar vi därmed alla frågor. För befintliga kunder sker inte prishöjningen förrän den 1 februari och de kan då också binda sitt abonnemang på sex månader för att behålla priset på 549 kr i månaden för Viaplay total.”

Ekonomisk kris

Varför kunde inte denna prisjustering ha meddelats redan i måndags?

”Som nämnt håller vi oss till våra policys och vill naturligtvis besvara era frågeställningar på bästa sätt men vår prioritering är i första hand våra kunder. Det beror som sagt på att det är så priskommunikationen och processen ser ut av olika skäl.”

Vad har ni fått för respons efter meddelandet om prisjustering i måndags? 

”Responsen har varit ungefär som väntat och inte högre tryck på kundtjänsten än vi förutspått.”

Viaplay går igenom en ekonomisk kris. När bolaget släppte sin kvartalsrapport den 1 december redovisade företaget ett minusresultat på över sju miljarder kronor.

Följ ämnen i artikeln