Så styrs en mästare: ”Alla fem är neutrala”

Uppdaterad 2015-07-29 | Publicerad 2015-07-26

Här är männen som fjärrstyr Lewis Hamilton

 Här är männen som fjärrstyr en världsmästare - Mercedes team på pitwall. Se faktat för info om varje person.

I dag startar Ungerns GP och under ungefär två timmar tävlar förarna vem som är först i mål.

Men ett F1-lopp är mycket mer än så.

Därför presenterar Sportbladet männen som fjärrstyr en världsmästare.

Hamilton.

När världsmästaren Lewis Hamilton ställer sig i pole position och hans teamkollega Nico Rosberg parkerat intill i första startled är det resultatet av många medarbetares målmedvetna arbete, i fabriken och på banan. Mästarteamet Mercedes har mer än 600 anställda, en bråkdel av dem följer med till loppen medan merparten av dem finns på fabriken i Storbritannien.

Men inte ens när lamporna släcks och säsongens tionde GP-lopp drar i gång är förarna ensamma i sina bilar. På depåmuren, det som kallas för pitwall, och ligger tvärs över garaget, på andra sidan depårakan, sitter teamet som tar alla viktiga beslut under loppet.

– Det viktiga är egentligen att när det gäller vårt team på depåmuren så har ingen av dem en roll enbart för en förare, säger Mercedes kommunikationsdirektör Bradley Lord till Sportbladet.

”Alla fem är neutrala”

Männen på de fem stolarna har ryggen mot depån, de följer kvalet och loppen via olika tv-skärmar och datorer. De har tillgång till tv-bilder, livetiming, väderprognoser och telemetri. De har också kontakt med tävlingsledaren Charlie Whiting, med sina förare och med garagen. De kan se på sina datorer om det är någonting i bilarna som inte stämmer innan föraren ens märker det och de kan också ändra vissa inställningar på bilarna.

– Alla fem som sitter där är neutrala och de har högre ställning än de som arbetar i respektive förares garage, säger Lord.

– Deras uppgift är att hela tiden sätta teamet i första hand och fatta besluten efter stallets intressen, inte efter en specifik förare.

Otroligt viktiga

Teamet på depåmuren planerar strategin tillsammans med ytterligare en grupp människor som sitter hemma på fabriken och följer tävlingen via datorer och tv. Det är de som beslutar när föraren ska komma in i depå. Depåstoppen är otroligt viktiga i dagens F1, med ett smart depåstopp kan du vinna placeringar, är det dåligt kan du förlora placeringar. Det gäller också komma ut på rätt ställe på banan efter sitt depåstopp och inte fastna bakom en betydligt långsammare bil. Männen på depåmuren kommunicerar med förarna via kanaler som tävlingsledningen kan avlyssna och de använder gärna kodspråk för att få fram sina meddelanden utan att konkurrenterna förstår dem. Föraren hör teamet via högtalare i deras hjälmar och de svarar genom en mikrofon som även den är inbyggd i hjälmen.

Följ ämnen i artikeln