Ekström inför Rally Dakar: Det farligaste du kan utsätta dig för

Publicerad 2024-01-04

Det är tredje gången som Mattias Ekström och Emil Bergkvist tar sig an Rally Dakar.
Förhoppningen är att vinna.
Målsättningen att klara av de två veckorna i öknen.
– Dakarrallyt är det överlägset farligaste, jobbigaste och jävligaste som jag någonsin har utsatt mig för, säger Ekström.

Mattias Ekström och Emil Bergkvist kör för seger i Rally Dakar

Mattias Ekström, 45, har vunnit mästerskap i standardvagn och är världsmästare i rallycross, tävlat i Extreme E, men sedan tre år tillbaka ligger fokus på något helt annat. På Rally Dakar tillsammans med Audis fabrikssatsning.
– Farten har ökat, det går sinnessjukt snabbt med tanke på underlaget och bilarna är starkare än förarna. Fysiskt, mentalt och körmässigt är detta den tuffaste motortävling du kan genomföra. Du kan inte jämföra med F1 eller WRC, de tävlar i några timmar. Detta är en annan dimension när det handlar om trötthet. Missar du sömn en natt blir nästa dag hemsk och risken för misstag ökar markant, säger Ekström.
– Du har inte råd att göra några misstag på 14 dagar.

Världens farligaste tävling - Rally Dakar

Under två veckor genomförs 12 etapper, varav en är  innebär ett helt nytt koncept. I år är maratonetappen 48 timmar lång och värre än någonting annat som tävlingen bjudit på sedan den flyttade från Sydamerika till den arabiska halvön.
Klockan 16 måste alla stanna vid nästa bivack de stöter på. Totalt finns åtta olika bivacker och de tävlande har ingen uppkoppling, ingen information om hur de ligger till i sammandraget och måste slå läger fram till klockan 07.00 följande dag då de avslutar den 60 mil långa specialsträckan.
 – Ingen toalett, ingen dusch, ingen telefon eller någon form av matlagning, det kommer att vara tuffare än vad det har varit någonsin tidigare, förklarar Mattias Ekström.
– Vi plockar med sovsäck, vatten, militärmat, lite nötter, toapapper, underkläder och en tandborste. Vi vet inte var vi slår läger, måste meka själva och hantera de situationer som uppstår.

Svenskarna var bland de tre bästa på flera etapper 2023. Nu går de för seger.

Rally Dakar anses vara världens farligaste motortävling. Under sina 45 år har närmare 80 människor mist livet i samband med tävlingen, sedan deltävlingen flyttade till Saudiarabien har fem personer omkommit i samband med tävlingen. Tre mc-förare, en mekaniker och en åskådare.
2022 utsattes tävlingen för ett misstänkt terrorattentat och i år får inte deltagarna ha några nationsflaggor på sina fordon.
– Rally Dakar är farligt, det är alla deltagare medvetna om, men jag upplever att säkerheten har ökat sedan tävlingen flyttade bort från städer och ut på landsbygden, jag känner mig inte orolig för någon form av attentat, säger Ekström.
– Vi är på plats för att tävla och prestera.

Detta är din tredje start, med vilken strategi startar du och Emil?

– Det gäller att hitta rätt tempo och balans med navigeringen. Här är det erfarenhet som gäller, ibland är 10 km/timmen för fort och andra gången är 50 km/timmen för långsamt. Det är viktigt att inte köra för mycket vilse i den fria naturen och ju längre fram i fältet du ligger, ju färre spår finns att köra på och ju svårare blir det.

Vilken målsättning har du inför Dakarrallyt?

– Vi tävlar för att vinna, men måste vara ödmjuka. Det är inte som att åka till Mantorp, Hockenheimring eller Höljes en dag. Det krävs 14 felfria dagar för att vinna. Samtidigt har jag aldrig varit realist, ingen har någonsin under min uppväxt i Avesta sagt till mig att jag hade vad som krävdes för att bli världsstjärna utan snarare att jag i bästa fall skulle bli bonde. Men man sätter målen själv och det är roligare att drömma stort än att vara realist.

Tre svenskar finns med i Dakarrallyt, Ekström, Bergkvist och Annie Seel.

Vilket betyder?

– Jag kör Rally Dakar för att vinna. Vi ska köra full gas, men det är klart att det finns motståndare som kan köra snabbare, men de ska vara snabbare i flera dagar. I år tycker jag att vi startar med en mer jämlik känsla. Det är en extremt svår navigering och många motståndare är extremt erfarna, men vi har lärt oss oerhört mycket under de år vi har tävlat här. De har ändrat ordningen på sträckorna, men varken underlaget eller naturen bjuder inte på några överraskningar, även om man måste se upp för punkteringar, säger Mattias Ekström.

– Jag tar inte ut någon seger i förskott, men jag tror att detta blir jättekul.