Kravet på förarna: 80 mil om dagen

Uppdaterad 2016-10-06 | Publicerad 2016-02-27

Mästarna pressar sina förare till utmattning

BARCELONA. Efter två VM-titlar vet Mercedes vad som gäller.

De måste bli ännu bättre – annars är tiden på toppen historia.

Alla som har följt årets inledande tester är lika imponerade. Under fyra dagar har mästarteamet Mercedes brutit ny mark, teamet har kört mer än 3 140 km vilket är helt otroligt för en ny bil.

Det är närmare 80 mil varje dag – i en F1:a.

– Du skulle se underredet, det är otroligt innovativt, säger Nico Rosberg till Sportbladet.

– Det har varit en fantastisk start. Tillförlitligheten är väldigt, väldigt bra och bilen känns snabb. Den ser dessutom bra ut. Det är otroligt att vi som team har kunnat utvecklas på ett sådant sätt på bara ett par år.

Fick göra om schemat

Teamet körde så mycket under de två första dagarna att Rosberg och Lewis Hamilton var så fysiskt trötta efter åtta timmar i bilen att man fick göra om schemat. Förarna delade på de avslutande två dagarna och körde fyra timmar var för att orka ge max.

– När jag kom hit och killarna i teamet snackade om att vi skulle köra 800 km om dagen så trodde jag att de skämtade, det ska inte vara möjligt, säger Hamilton som vunnit VM de två senaste åren.

– Men bilen är helt fantastisk. Den känns stark, balanserad och den bara kör och kör.  Jag har aldrig varit med om någonting liknande. Detta har varit det bästa testet jag någonsin har gjort inför en säsong, vi har inte haft några problem alls. Det märks att det är den tredje generationen av bilen som är ute på banan.

Flera hemliga nyheter

Eftersom det inte har skett några större regeländringar inför årets säsong är den nya bilen, F1 W07 Hybrid, en vidareutveckling av fjolårets version. Ett par nyheter är tydliga för ögat, så som färgen, luftintaget bakom föraren, de smalare sidepodsen och den nya nosen – sedan det finns ännu fler hemliga nyheter under motorhuven.

– Den nya framvingen verkar vara en förbättring, det är lite småsaker här och var som behöver justeras, det är sådant som vi ska titta på nu, säger Hamilton innan han lämnar det första testet och reser till England för ett par dagars arbete på fabriken innan nästa test startar på tisdag.

– Det är lätt att tro att man tappar fokus efter två raka VM-titlar, men i stället är alla enormt fokuserade och har gjort ett ännu bättre jobb med att ta fram ett paket som håller på alla olika fronter.

Till avslutande fyra testdagarna nästa vecka har Mercedes bland annat med sig en ny bakvinge och då ska teamet också pröva de mjukare däcken. Det har mästarteamet inte brytt sig om än.

VECKANS MOTORNYHETER

Det nya kvalformatet

 I år ska det bli mer action, även om kvalet fortfarande är indelat i tre delar. Efter en inkörningsperiod under var och en av delarna ska den långsammaste föraren plockas bort var 90:e sekund. Bara åtta förare går vidare till Q3, inte tio som tidigare, och kampen om pole position görs upp mellan två män.

– Jag fattar inte varför. Det är samma sak som tidigare, men i en annan förpackning, säger Lewis Hamilton.

– Det blir ingen skillnad vare sig för oss eller publiken.

Nykomlingarna

 Manor (bilden) och Haas har båda gjort bra intryck, men inget av teamen kör med tävlingsmotorn. Enligt det amerikanska teamets ägare, Gene Haas, har Ferrari en uppdaterad motor till premiären.

Oldtimers

 Varken Sauber eller Toro Rosso (bilden)körde den nya bilen. De presenterar sina ­fordon den 1 mars och varje förare har bara två testdagar på sig före premiären i Australien.

På väg tillbaka

 McLaren-Honda sparkade motorchefen, men hoppas på framgångar trots vissa problem under testerna.

– Ge oss tre-fyra lopp, till sommaren tror jag att McLaren har det bästa chassit, säger Fernando Alonso.

– Jag åker inte runt världen för att ha lite skoj i bilen på söndagen, jag vill vinna.

Tuffaste schemat

 Felix Rosenqvist är visserligen ingen F1-förare, men han är ny testförare för Mercedes mästarteam i DTM, han ska köra Indy Light i USA och GT-mästerskapet Blancpain GT Series Sprint Cup i Europa.

– Det ger mig ett bra utgångsläge för 2017, säger han.