MTG kom, sände – och segrade

Publicerad 2014-02-25

…men fallerade i allra sista stund

Vardag igen.

Morgonrutin med TV3 ersatt av morgonprogram i andra tv-kanaler. Jag ”gläpper” med fjärrkontrollen, som vi säger i Östergötland. Hittar inget som får mig fast.

MTG tog greppet om oss alla. De kom, de sände och de segrade. Tror att effekterna blir långvariga. Men trots medaljregn och tv-fest så grumlas glädjen denna första OS-fria frukost. Sverige tog ett mindre smickrande guld i grenen snacka bort en dopningsskandal.

I OS-studion satt hockeyledningen på rad och spydde galla över regler, rutiner och hur illa informationen fungerat. Bäckström blev ett oskyldigt offer. Tre Kronor föll i finalen delvis på grund av dessa dopningsbyråkrater. Svårt att hänga med. Skandal som inte var skandal, utan var en helt annan skandal…

Vi skyller på andra

Låt oss kalla en spade för en spade. Alltså – först är det något märkligt att det tog tid för TV3 att rapportera. Måste varit känt före matchen, men rapporterades först efter. Varför tidsfördröjd nyhetsförmedling när man ligger och sänder direkt? Och när det är en svensk dopingskandal. Sent omsider i OS-studion undvek Niklas Jihde flera givna frågor som varför landslagsläkaren Björn Waldebäck sade okej till att käka piller med preparat som han visste finns på förbjudna listan? Varför Bäckström själv chansade? Varför skylla ifrån sig? Varför har vi inte hört snacket om knäppa regler när andra åkt dit?

När andra åker fast lämnas ­ingen nåd. Då blir dopingdomar ännu hårdare i media. Livstidsstraff pang bom bums. Då misstror vi alla så kallade förklaringar. När vi själva trillar dit så är det alla andras fel och vi är förstås både offer och oskyldiga.

Det cementerar tyvärr också bilden av att Tre Kronor och TV3 sitter ihop som klister. I den sambo-grejen hamnar jag som tittare utanför. Och dopningen var ju inte första gången. När Patrik Berglund kallade Petter Northug för ”jävla ­sopa” och inte visste att det spelades in hotade Tre Kronor att bojkotta Viasat. Men TV3 bad om ursäkt och plockade bort uttalandet från sin sajt. Så blev man kompisar igen, säkert med löften om att när det snackas ut nästa gång så är det off-record. Hur mycket som sägs mellan skål och vägg som vi som är utanför aldrig får ta del av lär vi aldrig får veta. Konstig form av oberoende journalistik.

Inledning och avslut har en förmåga att etsa sig fast. Och allt det roliga som ­hände i mitten blir diffust i takt med tiden. Ska aldrig glömma Charlotte Kallas superryck i sista kurven före upploppet. Stafettguld. Det blev mycket kul med en massa svenska medaljer. En tv-fest av yppersta klass. MTG gjorde det genomgående bra. Och markerade att man kan, minst lika bra som SVT. Tittarsiffrorna talar sitt tydliga språk.

MTG har visat att sport på toppnivå är tv-mediets starkaste vapen. Slår allt. För oss tabellbitare är tittarsiffrorna smått historiska. Även om alla fakta inte redovisats än. TV3 all time high på herrarnas längdstafett, nära 3 miljoner som topp och snitt på 2,5. I gruppen 15–48 har MTG som tv-hus legat på drygt 40% av det totala tittandet. TV4 nere på 17% och SVT 18%. Det är knockout i första ronden.

Jag har länge funderat över det affärsmässigt rimliga i att MTG dammsuger marknaden på sporträttigheter. TV4 säljer bort. Och Kanal 5 köper en del, men långtifrån MTG:s nivå.

Snart stundar fotbolls-VM, men med problemet att det är två stora tv-hus som delar på den gobiten. TV4 och SVT. MTG:s linje är att äga själv och exploatera så mycket som möjligt av det man äger. I tider då tv-tittandet sprids ut över mobiler, datorer, paddor och all slags bildskärmar utöver själva tv-apparaten växer topp-idrottens betydelse. Jag tror att MTG gör rätt som kör ­offensivt, även om det är dyrt. De tar greppet, och släpper inte. Total ockupation på alla plattformar.

MTG sitter på alla korten

Jag har förstås den största ­respekt för min gamla arbetsplats linje att sälja av landskamper i fotboll, ishockeyslutspel och allsvenska fotbollsmatcher i ett läge då man är fokuserad på att vinstmaximera. Problemen uppstår runt hörnet när MTG till slut sitter på alla de viktigaste korten i kortleken. OS-exemplet blir tydligt. Sport på högsta nivå styr våra beteenden och vanor. Vi lär oss skruva in nya kanaler och lär oss hitta och titta i mobilen, på paddan och i pc:n. Nyvunna beteenden dröjer sig kvar. MTG flyttar fram sina positioner. De skyhöga kostnaderna är till­ ­inte oväsentlig del ren, rak och effektiv marknadsföring av de egna tv-kanalerna.

Sporträttigheter kommer förmodligen bara att bli dyrare, men också viktigare. Befogat med varningstriangel för MTG:s sportoffensiv. Den kan lyckas. Inte bara under OS, utan på lång sikt.

Följ ämnen i artikeln