Så vill Elofsson rädda Jonsson

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-11

Förre skidstjärnan: Trycket kommer öka lavinartat

Tuff tid Efter det stora genombrottet kommer nya svåra prövningar för Helena Jonsson. Per Elofsson vet hur det kan bli.

Helena Jonsson är Sveriges hetaste idrottstjej.

Nu vill Per Elofsson hjälpa henne från att gå i samma fälla som han själv gjorde.

– Det finns två sidor av framgångsmyntet, säger den förre världsstjärnan.

I fjol var det Charlotte Kalla.

I år är det Helena Jonsson.

Efter VM-guld och seger i den totala världscupen har Jonsson fått ett fantastiskt genombrott på bara ett par månader.

Hennes tävlingssäsong avslutades den gångna helgen men nu börjar ett oerhört viktigt arbete för Jonsson i hennes karriär som idrottsstjärna och för att få allting på plats till OS-säsongen som inleds i höst.

– Hennes situation kommer att ändras väldigt mycket. Det är otroligt viktigt att man får det allting rätt nu och tar det i rätt takt, säger Per Elofsson.

Den förre skidstjärnan är sedan drygt ett år anställd på Swedbank och deras nya projekt där man hjälper idrottsstjärnor med sådant som ekonomi, varumärke och mediehantering.

– Det finns två sidor av framgångsmyntet, framför allt om man inte är förberedd.

Ska undvika fällan

Elofsson är bland annat rådgivare åt Charlotte Kalla.

– Helenas situation kommer att bli väldigt lik Charlottes.

Han slog själv igenom med dunder och brak som 21-åring 1998.

– Jag lärde mig det här den hårda vägen.

Han vill inte att Jonsson ska gå i samma fälla.

– Medietrycket kommer att öka lavinartat nu och därför måste hon börja med att göra en medieplan: i vilka sammanhang vill jag synas och när, och hur mycket tid har jag egentligen?

– Går man bara på känsla, i dag gör jag det här och det här, blir det ofta väldigt slitsamt i slutändan.

Varumärkesprofil är också viktigt, menar Elofsson.

– Hon vet ju förstås vem hon själv är, men hur ska hon profilera det på rätt sätt? Sådant här tänker man ofta inte på i början. Man blir smickrad över alla erbjudanden man får men långsiktigt kan det bli till ens nackdel.

Har redan lärt sig

Jonsson har sedan ett par år hjälp av agenten Anna Pohjanen.

– Vi är ett bra komplement till agenterna. Och också ett mycket bra stöd till dem, säger Elofsson.

Jonsson verkar för övrigt redan lärt sig sovra bland medierna – hon svarade nämligen inte i går när Sportbladet sökte henne.

Följ ämnen i artikeln