Försäljningen räddade Bajen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-02

Fick 300 000 för ”Pava”

Övergången är tidernas dyraste mellan två elitserieklubbar.

PRAG/STOCKHOLM Elitseriens dyraste försäljning och tre hemliga finansiärer. Sportbladet kan i dag avslöja hur trefaldiga mästarna Hammarby räddades undan konkurs.

– Hammarby fick 300 000 kronor för ”Pava” Johansson, säger Sportbladets källa.

Hammarbys seger i Eriksdalshallen innebar att seriesuveränerna Alingsås åkte på säsongens första nederlag. Men det var inte veckans viktigaste seger för Hammarby handboll. Den kom i måndags.

Sportbladet kan i dag avslöja hur Hammarby räddades undan en ekonomisk konkurs. En skatteskuld på nästan 900 000 kronor hotade nämligen de trefaldiga svenska mästarna.

Privata sponsorer gick in

Men för ett par dagar sedan gick tre privatpersoner, som varit sponsorer under flera år, in med drygt 100 000 kronor var. Men det som räddade klubben undan en konkurs till slut var försäljningen av högernian Patrik ”Pava” Johansson tillbaka till Guif.

I måndags kom parterna överens och det har sedan dess hetat att Johanssons ursprungliga prislapp på 330 000 kronor sjunkit rejält även om varken Hammarby eller Guif velat kommentera summan överhuvudtaget.

Men Sportbladets mycket väl insatta källor berättar nu att Hammarby fick cirka 300 000 kronor för Pava. Det innebär att tidernas dyraste övergång mellan två elitserieklubbar räddar Hammarbys existens.

– Det såg riktigt illa ut för en vecka sedan men nu är hotet undanröjt, säger Sportbladets källa som vill vara anonym.

Ligger sist i publikligan

Stefan Garpås berättar att anledningen till att klubben dragit på sig så stora skulder först och främst beror på den allmänna konjunkturen. Men även de svaga publiksiffrorna har spelat in. Hammarby, som har ett rykte som ett publiklag, ligger sist i publikligan.

Nu jobbar föreningen för att förändra det. Och i går var det en liten ljusning. 1 184 personer var på plats och tittade, ett klart fall framåt jämfört med snittet som är under 1 000 personer.

– Vi kämpar och försöker att hitta vägar för att publiken ska hitta hit. Bland annat har vi nyligen sjösatt en sms-tjänst som ska hjälpa till, säger Garpås.

Följ ämnen i artikeln