Vänder på steken - rosa som start

Publicerad 2015-09-28

Så här såg det ut under måndagen i Göteborg.

Sportbladet som en rosa bilaga inne i tidningen Aftonbladet - så har det sett ut i våra butiker sedan 8 maj 2000.

Nu vänder vi på steken och sätter sporten först i delar av landet.

– Väldigt kul test. Det är lite av en gammal dröm som slår in, säger Sportbladets chef Pontus Carlgren.

Så här ser Aftonbladets huvudtidning ut i dag, i bland annat Göteborg.

Den historiska satsningen görs måndag-söndag på de orter som får sin tidning från tryckeriet i Göteborg.

Det handlar om södra och västra Sverige. Småland, Blekinge, Halland, Skåne och Göteborg med omnejd, inklusive Trollhättan och Uddevalla. Även Skara och Skövde innefattas.

Rosa som huvudtidning

Skillnaden blir alltså att Aftonbladet placeras inne i Sportbladet och det är den rosa bilagan som syns i butikerna.

Tidpunkten är väl vald.

– Det känns som en utmärkt vecka att göra testet. Malmö i Champions League mot självaste Real Madrid, IFK Göteborg i guldstrid, Elfsborg har säkert inte gett upp helt heller,  Rosengård jagar nytt guld i damallsvenskan och SHL har precis dragit igång för fullt med titelförsvarande Växjö samt en trio nykomlingar i Karlskrona, Rögle och Malmö, säger Pontus Carlgren.

Går upp i sidantal

– Dessutom har vi ju inte bara HV71 i Jönköping utan ett fotbollslag som ångar på mot allsvenskan. Det händer massa inom det här området. Vi kommer också att bjuda på några extra sidor varje dag denna vecka i den här upplagan.

Martin Wåhlstedt, printchef på Aftonbladet, ligger bakom initiativet.

– Vi kommer följa upp detta. Vi kommer kunna se ganska snabbt om det blir någon förändring i försäljning.

Följ ämnen i artikeln