Förslag på nya regler - så ska F1 bli mer spännande

Inga däcktest under fredagens träningar

Publicerad 2019-01-08

F1 behöver mer spänning.
Därför vill ägarna ändra konceptet - och låta teamen använda specialdäck under träningarna.
– Det skulle bli som ett lotteri, säger Williams Paddy Lowe.

Idén fick ägarna Liberty Media och deras sportchef Ross Brawn under USA:s GP hösten 2018. Då regnade det så mycket att teamen inte kunde använda sig av någon datainformation från fredagen när de arbetade med inställningarna inför helgen.

Resultatet blev att USA:s GP var ett av de mest spännande loppen under hela 2018 och tävlingen vanns av erfarne Kimi Räikkönen från Ferrari.
– Dagens bilar är extremt tillförlitliga och perfekt optimerade, framförallt när det handlar om däcken, säger Williams teknikchef Paddy Lowe när han berättar om förslaget för Motorsporttotal.
– Vi måste göra någonting för att stoppa den perfekta optimeringen av bilarna.

Förslag på nya regler - så ska F1 bli mer spännande

Han vill se hur förarna påverkas av tillfälligheter och av att inte veta exakt hur bilen reagerar på däcken under ett helt lopp. Därför berättar han om förslaget som innebär att teamen under fredagens träningar kör med ett speciellt set basdäck som låter förarna lära känna banan, men inte tillåter dem att optimera bilen efter däcken.
– Det vore roligt, säger Lowe till den tyska webbportalen.
– Det skulle bli som ett lotteri.

Speciella däck under träningarna

Om teamen inte har tillgång till racedäcken under fredagen skulle det bli svårare att räkna ut den perfekta strategin, lära sig hur de påverkas av däckslitage och när ett depåstopp måste göras. Enligt Lowe är det nödvändigt eftersom teamen i dag har minst 30 ingenjörer på banan och minst lika många som arbetar fabriken under en tävlingshelg, för 30 år sedan var det två ingenjörer som följde arbetet på plats.
– Alternativet är ett budgettak, eller en begränsning av personalen, anser Paddy Lowe som tidigare arbetat för Mercedes men numera har en viktig roll hos Williams.
F1 2019 startar med tester under den andra halvan av februari.

Följ ämnen i artikeln