Miljoner på spel i kvalet: "Två skilda världar"

Göran Sundberg/TT

Publicerad 2024-04-17

Drygt 40 miljoner kronor står på spel när klassikerklubbarna Brynäs och Djurgården möts i finalserien i SHL-kvalet.

– Det är som två skilda världar, säger Djurgårdens vd Matthias Sånemyr om den ekonomiska skillnaden mellan spel i SHL och i hockeyallsvenskan.

Det är bara några år sedan årets finallag i det hockeyallsvenska slutspelet lika gärna hade kunnat vara ett SM-finalpar.

Djurgården, svensk ishockeys mesta mästare med 16 guld, spelade sin senaste SM-final 2019. Brynäs, med 13 guld näst mesta mästarna, gjorde det 2017.

Men efter det har det gått utför för klubbarna som trillade ur SHL 2022 respektive i fjol.

Nu ska ett av lagen tillbaka till finrummet där kassakistan finns.

Påverkar allt

Den här säsongen låg det centrala stödet i SHL på cirka 40 miljoner kronor per klubb, nästa säsong ökar det med ungefär sju miljoner till runt 47 miljoner per klubb.

I hockeyallsvenskan är det centrala stödet fem miljoner kronor per klubb.

Djurgårdens nytillträdde vd Matthias Sånemyr om skillnaden:

– Det påverkar inte bara herrlaget utan allt du kan göra i en förening med, herr, dam, junior, ungdom och CSR-projekt (företags/klubbars samhällsansvar).

Det lag som åker ur SHL får första året en fallskärm på cirka sex miljoner kronor – något som Brynäs haft den här säsongen. Så vad innebär det ekonomiskt för Gävlelaget om man inte tar steget upp?

”Våra centrala intäkter minskar och det kommer påverka alla delar av vår verksamhet inkluderat budgetramarna för våra representationslag. I vilken utsträckning och om det innebär en mindre personalstyrka kan jag inte svara på i dagsläget. Men bedömningen är att vi kommer ha goda förutsättningar för en fortsatt satsning mot spel i SHL”, skriver Brynäs klubbdirektör Håkan Svedman i ett mejl till TT.

”Helt enastående”

Brynäs har annars haft en framgångsrik säsong publikmässigt och ekonomiskt.

Klubben slog publikrekord med ett snitt på 6 442 åskådare per match i grundserien. I slutspelet har det ökat ytterligare.

Svedman beskriver det som ”helt enastående” och skriver att man också ”utökat antalet partnerskap kraftigt” på sponsorssidan. Brynäs har budgeterat för ett minusresultat på två miljoner kronor den här säsongen.

Djurgården hoppas nå ett nollresultat – att jämföra med ett minusresultat på åtta miljoner kronor förra säsongen då laget föll mot Modo i den sjunde och avgörande kvalfinalen.

Stockholmsklubben behöver 30 miljoner kronor i externt kapital de kommande tre åren för att kunna genomföra en slagkraftig satsning även om laget blir kvar i allsvenskan.

Sånemyr säger att 30–35 procent av den summan är säkrad hittills.

– Vi kan inte räkna med SHL även om vi jobbar för det. Så det här bygger vi utifrån ett ”worst case scenario”. Det kommer nog att ta tre år för oss att kunna bära våra egna kostnader i den hårda satsningen vi gör, säger han.