Kväveutsläpp dödar 1 300 i Sverige

Publicerad 2015-09-30

Ekonomi. Kväveutsläppen, som Volkswagen fuskat med, är farliga för människor. Sverige ligger dåligt till när det gäller luftföroreningar i flera städer, och hotas med böter av EU-kommissionen.

Utsläppen av kväve är inte bara några harmlösa siffror i ett testprotokoll.

– Varje år dör 1 300 personer i förtid i Sverige enbart på grund av utsläpp av kvävedioxid, säger Anders Roth, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Det beror på att dieselbilarna har blivit så många, förklarar han, nu går 60 procent av alla nya bilar på diesel eftersom det marknadsförts som så miljövänligt. Särskilt Volkswagen har sålt sina bilar med miljöargument.

Men dieselbilarna generellt håller inte vad de lovar. De släpper ut mer än vad testerna visar, även om inte alla bilmärken har manipulerat med sina testvärden såsom Volkswagen har gjort. Testerna är helt enkelt för mesiga, tycker han.

– En modern dieselbil släpper ut 2,5 kilo kväveoxid per år enligt testerna. Men i verkligheten släpper en bil ut fyra gånger mer, 10 kilo kväveoxid per år, säger Anders Roth.

Sverige har för höga halter av luftföreningar i bland annat Norrköping, Södertälje och Uppsala och Stockholm, som kopplas till den ökande andelen dieselbilar. EU-kommissionen hotar Sverige med böter på grund av att utsläppsgränserna överträds.

TT