Rysk ambassadör tog emot protester

Publicerad 2014-12-15

Stockholm. De ryska ambassadörerna i Danmark och Sverige har fått motta officiella protester sedan ett SAS-plan i fredags kom nära ett ryskt signalspaningsplan.

Svenska utrikesdepartementet kallar tonen vid mötet "saklig".

– Han har varit här och ambassadören har tagits emot av kabinettssekreterare Annika Söder, säger Charlotta Ozaki Macías, kommunikationschef på utrikesdepartementet (UD).

TT: Vad framförde ni?

– Att vi ser allvarligt på incidenten och att vi vill undvika att något liknande händer igen.

TT: Hur var stämningen på mötet?

– Saklig.

"Måste respektera"

Även den ryske ambassadören i Köpenhamn var uppkallad, till ett möte på hög tjänstemannanivå.

– Vi framförde att det var en allvarlig situation, att flygsäkerheten går först och är helt avgörande och att alla länder måste respektera det, säger en källa i danska UD till TT.

Passagerarplanet var danskt och flög på uppdrag av SAS.

– Vi kommer också att lyfta det här i en rad internationella forum som har ansvar för luftsäkerheten - exempelvis i den europeiska luftfartsmyndigheten, säger den danska källan.

Utrikesminister Margot Wallström (S) kallar den svenska protesten för "väldigt tydlig". Om det ryska agerandet var en misstag eller en ren provokation kan hon inte svara på.

Det inträffade är "farligt och absolut olämpligt", enligt Wallström.

– Det är mycket ovanligt att vi kallar upp ambassadören och att vi för den här typen av samtal, så vi har markerat så tydligt som det går.

– Det är förstås för att det är helt orimligt att civila liv hotas på det här viset, säger Danmarks utrikesminister Martin Lidegaard enligt nyhetsbyrån Ritzau.

"Väldigt illa"

Han hoppas på en överenskommelse om att den här typen av flygningar ska begränsas.

I mars var ett SAS-plan med 134 passagerare ombord sekunder från att krocka med ett ryskt signalspaningsflygplan, säger den svenske piloten i en intervju med Dagens Nyheter i dag.

– Det kunde ha slutat väldigt illa, säger piloten Johan Wiklund.

Den dramatiska händelsen inträffade på åtta tusen meters höjd i internationellt luftrum, fem mil sydväst om Malmö.

– Jag hade påbörjat stigningen när jag plötsligt fick ett nytt meddelande där flygledningen föreslog att jag skulle avbryta och behålla min höjd, säger Johan Wiklund.

90 meter

Han hade vid det laget förstått att militärflyget som det varnades för hade stängt av sin transponder.

– Precis när jag avbrutit stigningen ser jag den ute till höger. Jag räknar till fem. Sedan passerar det rakt över huvudet på oss.

Det minimala säkerhetsavståndet är enligt regelverket 300 meter. Wiklund bedömer att det ryska signalspaningsplanet passerade 90 meter över dem.

Wallström vill se bredare samtal om problemet med flygplan som inte använder sina transpondrar.

– Dessvärre är det inte ovanligt att även svenska plan har flugit utan transpondrar och det gör Natoplan också, säger hon.

– Vi menar att det här måste föras en diskussion om med de internationella organen och kanske också fundera över om man behöver bättre tekniska lösningar och överenskommelser om transpondrar.

TT