Bilarnas rostskydd blir allt sämre

Uppdaterad 2019-07-17 | Publicerad 2016-05-01

Bilar. Många nya bilar har dåligt rostskydd. Flera Volvo-modeller och en Volkswagen hör till dem som har sämre skydd än för några år sedan.

Tidigare publicerade ett statligt institut regelbundna rostundersökningar - men nu finansieras rapporten av biltillverkarna och hålls hemlig.

Tidningen Vi Bilägare har läst delar av rostrapporten som omfattar 28 bilmodeller, fyra till sju år gamla. Undersökningen visar enligt tidningen att branschen dragit ned på rostskyddet för att spara pengar och för att möta nya, hårdare miljökrav.

En studie från 2009 visade att 21 procent av tröskellådorna på sex-sju år gamla bilar rostangripits. Enligt senaste rapporten från 2014 var motsvarande siffra 45 procent på bilar med sju-åtta år på nacken.

"Generös inställning"

På Volkswagen, vars Passat-modell uppvisar det sämsta resultatet med 41-procentiga rostangrepp, hänvisar man till garantin.

– Vi har en tolvårig garanti mot genomrostning på våra modeller. Och när garantin inte kommit ifråga har vi många gånger haft en generös inställning och hjälpt till ändå, säger informationschef Marcus Thomasfolk till TT. Han påpekar dock att han inte tagit del av hela rapporten.

Volvo Cars tonar ned undersökningen:

– Avvikelsen är begränsad och förväntas inte leda till några problem för våra kunder, säger pressinformatören Annika Bjerstaf till Vi Bilägare.

Betalas av branschen

Rostskyddsundersökningarna genomfördes tidigare av Korrosionsinstitutet, som offentliggjorde de olika modellernas roststatus. Forskningsinstitutet heter nu Swerea Kimab och samägs av stat och näringsliv - och undersökningarna finansieras helt av bilbranschen. Därmed sekretessbeläggs studierna.

Margaretha Sönnergaard, presskontakt på Swerea Kimab, tror ändå att konsumenterna drar nytta av resultaten i förlängningen.

– Biltillverkarna har gått samman och gör den här undersökningen för att få till bättre bilar. Det ligger ju i deras intresse, säger hon.

TT

Följ ämnen i artikeln