SAS hånar sina konkurrenter i ny mobil-app

Publicerad 2011-09-28

Pajkastning mellan flyg- bolagen: ”De är stressade”

SAS är bäst i klassen på att landa och starta i tid enligt en ny undersökning.

Nu mobbar flygbolaget sina mindre punktliga "klasskamrater" i en ny reklamkampanj.

– SAS är stressade, kontrar Norwegian.

Ett av de enkla små tidsfördriven i SAS nya app - blås på din smartphone så snurrar propellern på skärmen.

Snurra ett hamsterhjul eller blåsa på en propeller.

SAS nya kampanj-app för smartphones innehåller en handfull till synes meningslösa spel som resenärer föreslås använda när de väntar på försenade flyg.

Men den är inte till for SAS-resenärer enligt budskapet i den kaxiga reklamkampanjen "The Time Killer - When not flying Europes most punctual airline".

Vill inte kritisera

– Jag skulle inte kalla det mobbning, vi specificerar inga andra flygbolag. Vi har ingen strategi att kritisera andra bolag och vill inte kommentera när de kritiserar oss, säger Anders Lindström, PR-ansvarig på SAS.

Men att hacka på varandra har blivit vardagsmat inom flygbranschen de senaste åren.

Pajkastning mellan bolagen

Ryanair och SAS attackerade varandra regelbundet för ett par år sedan.

Ryanair är luftens pajasar, sa SAS då.

– SAS har kraschat om ett år eller köpts upp av Lufthansa, svarade Ryanair.

Även den gången handlade bråket om vem som var punktligast.

Norwegian blandade sig i mobbningstrenden för ett drygt år sedan när vd:n Bjørn Kjos på frågan om han hoppades att SAS skulle gå i konkurs svarade:

– Nej, då blir vi ledsna. Då kommer det bara en ny som är mycket bättre. SAS är en bra konkurrent för oss.

"Vi är hack i häl"

På Norwegian har man inte missat SAS nya kaxiga spel-app.

- Jag tolkar hamstern i hjulet som att SAS är lite stressade av att det går bra för Norwegian just nu. De vet att vi är hack i häl, säger Åsa Larsson, press- och informationsansvarig på Norwegian.

Har du provat appen?

- Nej. Den ser lite rolig ut, men det kommer nog mest lekas med den internt på SAS, säger Åsa Larsson.

Känner ni er mobbade?

- Nej, absolut inte. Men man kan ju ifrågasätta uppgifterna om punktlighet. Det beror ju på var ifrån man hämtat statistiken, säger Åsa Larsson.

"Konstigt att de kritiserar"

Anders Lindström på SAS blir förvånad över att Åsa Larsson på Norwegian ifrågasätter SAS statistik.

– Vi använder oss av Flightstats som är en helt oberoende källa, säger Anders Lindström.

– Norwegian ligger också bra till i den statistiken, så det är konstigt att de kritiserar källan, säger han.

SAS världens punktligaste

I juli var SAS världens punktligaste flygbolag med 91.48 procent av alla ankomster på tid enligt Flightstats.

De senaste tre åren har SAS hållit titeln som Europas punktligaste flygbolag i kategorin ”Major Airlines”, flygbolag med minst 30 000 avgångar per år. Där ingår i dagsläget inte Norwegian.

Norwegian hade 89,9 procents punktlighet i augusti i år enligt sin egen statistik.

Följ ämnen i artikeln