Beach 2009 – här är chartertrenderna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-25

Resebolagen storsatsar – tror på Turkietfeber

Uppstickare Liv Östmark och Margareta Östmark hittade till Deia på Mallorca redan förra sommaren.

Trenden med klassiska resmål som Mallorca, Kreta och Rhodos håller i sig nästa år.

Men även Turkiet är på stark frammarsch.

– De har satsat otroligt mycket på bra hotell, säger Lisa Thorngren på Ving.

Turkiet är ett resmål som kommer och går på svenskarnas topplista. Inför sommaren 2009 storsatsar både Apollo och Ving med fler orter och fler hotell. Apollo lanserar även en kryssning i Turkiets övärld.

Så många helt nya resmål i Turkiet blir det dock inte, eftersom många av ”nyheterna” redan finns hos konkurrerande bolag. I stället räknar man med en kraftig ökning av antalet resenärer och bygger ut det som redan finns.

Flexibilitet i fokus

En annan anledning till det ökande intresset för Turkiet är att kvalitén på hotellen är hög. Svenskarna har den senaste tiden i större utsträckning valt resan efter hotellet, snarare än resmålet. Och resebolagen ser att efterfrågan på 4- och 5-stjärniga hotell fortsätter att öka.

– Man vill veta var man hamnar och är beredd att betala lite extra för det, säger Lisa Thorngren, informatör på Ving.

I övrigt spår charterbolagen att flexibilitet fortsätter att vara viktigt för resenärerna.

– Intresset för annorlunda charter håller i sig. Man vill ha friheten att göra saker som att åka husbil eller kryssa, men ha kvar enkelheten med charter, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.