Julresan kan bli 50 procent dyrare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-28

"Färre och dyrare flyg med nya flygskatten"

Familjen Collberg-Henrikssons resa till Malmö skulle kosta 2068 kronor i stället för 1300 kronor om skatten var verklighet redan i dag. Från vänster: Jenny Collberg, Emilia, 4, Joakim Henriksson och Nora, 2.

Joakim Henriksson och Jenny Collberg är på väg till Malmö med barnen Nora, 2, och Emilia, 4, för att fira jullov.

I dag kostar flygresan 1300 kronor tur och retur.

Nästa jul får de betala 768 kronor mer om förslaget om ny flygskatt blir verklighet.

Andris Zvejnieks på SAS är kritisk till skatten.

Stockholmsfamiljen reagerar olika på regeringens skatteförslag, vars syfte är att minska utsläppen från flyget.

- Om inte pengarna går direkt till miljön, då suger det, säger Joakim Henriksson, 31.

Han tycker att flygbiljetterna blir för dyra. Flickvännen Jenny Collberg tycker att det är vettigt att tänka på miljön.

- Särskilt när man har barn. Och jag kommer att flyga lika mycket, säger hon.

Tanken med skatten är att alla ska flyga mindre och därmed minska utsläppen. Men skatten märks främst på lågprisflyget, som gjort att allt fler har fått råd att flyga.

Drabbar "folkflyget"

- Skatten slår hårdast mot de som har sämst möjlighet att betala den. Affärsresenärerna kommer säkert att fortsätta flyga, säger Hans Enelius, tf generalsekreterare på flygorganisationen Svenskt Flyg.

Andris Zvejnieks, kommunikationsdirektör på SAS Sverige, tror att skatten kommer att minska folkflyget.

- Det blir färre linjer, och de blir dyrare och mer anpassade till näringslivets flyg, säger han.

Svenskt Flyg beräknar att inrikesresandet minskar med 10-15 procent om skatten införs.

-Flygbolagen måste skära kostnaderna genom att sätta in mindre flygplan. Det betyder högre kostnader per säte, vilket höjer biljettpriserna, säger Hans Enelius.

"Går inte till miljön"

Någon miljövinst tror inte branschen på, eftersom den inte gynnar investeringar i miljövänliga flygplan.

- Den beskrivs som en miljöskatt, men den är en ren fiskal skatt. Pengarna går inte tillbaka till miljön och risken är att fler tar bilen, säger Andris Zvejnieks.

Inget av de flygbolag Aftonbladet talar med kommer att ändra sitt linjenät på grund av skatten.

- Vårt intresse för att expandera vidare i Sverige är litet, säger Karl Högstadius, vice vd för Norden och Baltikum på Ryanair.

Charterbolagen tar skatten med ro.

- Det återstår att se om vi tar ut skatten av våra passagerare. Vi tar hänsyn till vad vi tror är ett rimligt pris och vad våra kunder är beredda att betala för sin resa, säger Joakim Eriksson, kommunikationsdirektör för Mytravel med Always och Ving.

Så mycket dyrare blir resan

Bo Svernström

Följ ämnen i artikeln