Köp den här varan om bryr dig om ditt barn!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-03

Småbarnsföräldrar är en utsatt grupp. Det är vi som indirekt är orsaken till skövlingen av skogen.

Så fort man blir gravid börjar det. Det fullkomligt drösar ner adresserad reklam i brevlådan. Jag kan inte för mitt liv förstå hur hela världen fått reda på att jag var gravid. Jag hade kanske kryssat i en ruta för mycket på Internet eller så jobbar det spioner på mödravårdcentralen.

Man kan gå på profylaxkurser och gympa/ yoga/magdans/vattengympa/sång för gravida. Lustigt nog är alla aktiviteter för gravida dubbelt så dyra som de skulle ha varit om jag ville aktivera som mitt vanliga ogravida jag.

Kompisen tömde nyligen sin plånbok för att gå på yoga för gravida. Där gjorde man typ tre övningar och satt sen och höll om magarna och sjöng att man önskade barnet all lycka och välgång, för att avsluta ”yogatimmen” med att ligga och lyssna på ett avslappningsband. Vid det laget kände sig kompisen fett blåst och kunde inte slappna av alls. Hon insåg att hon kunde ha kommit undan för hälften så mycket på vanlig yoga och fått mycket mer för pengarna. Slappna av och sjunga kan hon nämligen göra hemma alldeles gratis.

Apropå graviditet och bli blåst; hur kommer det sig att både mammakläder och babykläder är svindyra? Först trodde jag att mammakläderna kostade multum för att det går åt så mycket tyg till dem. Men sen stod jag och drog i en pytteliten sparkdräkt för flera hundra och upplevde samma fenomen som när man håller minimala underkläder i sin hand; så lite tyg – så mycket pengar!?

När barnen kommer, cirkulerar profitörerna som hajar kring en. Som nybliven förälder är man ett lättfångat byte för reklamen som talar till ens dåliga samvete: köp den här varan – för du bryr dig väl om ditt barn? Gå på den här aktiviteten om du vill ditt barns bästa! Jag måste stålsätta mig för att inte vara Duktiga och Aktiva Mamman genom att springa runt med de senaste babyprylarna på babymassage, babysim, mamma-babygympa, föräldragrupper, babyrytmik och baby-allt-möjligt så att både jag och min dotter får magsår av allt flängande.

Annat är lättare att avstå från. Blöjtillverkarnas lojalitetsprogram (jo, det heter så) får mig att tänka på Gudfadern-filmerna (jag ser framför mig att en torped utsänd av Pampers ringer på min dörr och skjuter mig för att jag inte har varit lojal mot företaget). Jag har också förpassat reklam för Lyckopenningen i pappersinsamlingen. Detta trots att jag får ”en gammaldags penningpung i lyxigt blått” (visste ni att blått var en lyxfärg?) om jag handlar för mer än 300:-. Och det var inte så svårt att besluta sig för att strunta i att låta gjuta av vår dotters fotavtryck i brons eller kristall.

Jag är nog orättvis. En del är säkert jättebra. Men det blir bara för mycket! Den största tjänst jag kan göra mig och mitt barn är att cementera igen brevlådan och sätta upp en ”Spar Skogen”-skylt på ytterdörren. Jag borde ha gjort det för länge sen.

Följ ämnen i artikeln