Pinna på - visa vem du är

Uppdaterad 2012-04-18 | Publicerad 2012-04-17

Dina intressen har blivit status – det senaste är Pinterest

Vi delar låtlistor och löprundor, berättar vad vi läser och vem vi umgås med.

På nya sajten Pinterest ”pinnar” vi det vi gillar.

Behovet av att visa upp våra intressen verkar oändligt.

– Det är för att status blivit så luddigt, säger trendanalytikern Stefan Nilsson.

Visa vem du är - pinna!

På den just nu snabbast växande sociala nätverkssajten Pinterest skapar du en digital anslagstavla där du nålar fast bilder av saker du gillar.

Andra kan sedan kolla in, kommentera och ”re-pinna”.

– Vi har helt klart ett större behov av att visa vad vi gör på fritiden. Vi vill visa vem vi är genom våra intressen, säger trendanalytikern Stefan Nilsson.

Det är nämligen genom våra intressen vi bygger bilden av oss själva – och skaffar oss status.

– Förr var status en krokodil på tröjan eller vår plats i hierarkin på arbetsplatsen. I dag är det allt det där luddiga runt omkring, säger Stefan Nilsson.

”Nonsens är viktigt”

Och även om det har talats mycket om hur Facebook lärt oss skryta, är det inte klassiska högstatussysslor och -prylar vi framför allt svänger oss med.

– Nonsens-saker har blivit viktiga. Att älska falukorv och pelargoner kan vara viktigare än att ha rätt kläder.

Men det betyder inte att det är lättare i dag.

– Det kan låta som att vi lever i en snäll värld där alla kan få status. Men det är det inte! De osynliga koderna kan vara nog så svåra att förstå. Det blir en ny sorts klassamhälle, säger Stefan Nilsson.

Processer i framtiden

Han ser avregleringarna på 1990-talet som grunden till vårt eviga putsande på det egna varumärket.

– Val blev plötsligt väldigt viktiga. Vi skulle plötsligt välja el, telefoni, sjukvård. Sedan har det eskalerat; vi måste välja rätt barnvagn, rätt semesterresa och så vidare.

Och trenden har inte nått sin kulmen. I framtiden tror Stefan Nilsson att vi kommer bli ännu mer detaljerade vad gäller detaljerna i våra liv.

– Vi ser redan nu ett behov av att visa processer. Vi kommer ännu mer få följa hur graviditeter framskrider, till exempel, eller hur vi planerar och packar inför en resa, säger han.

Pinterest – växer snabbast

Pinterest är som en digital anslagstavla, där du samlar, ”pinnar”, bilder du gillar i olika ”boards” med olika teman. Du kan se vänners ”boards”, kommentera och ”re-pinna”. Det du gör på Pinterest kan du förstås också dela på Facebook.

Sajten är enligt amerikanska mätningar den snabbast växande sociala nätverkssajten någonsin med omkring 12 miljoner unika användare.

”Facebook för kvinnor” har sajten skämtsamt kallats, då nästan 60 procent av användarna är kvinnor.

Pinterest har fått kritik för att villkoren gör att privatpersoner riskerar stämmas för upphovsrättsbrott. Företaget å sin sida menar att det användarna gör på sajten skyddas av amerikansk upphovsrättslag.

De vanligaste kategorierna är hem (home) och konst & hantverk (arts & crafts). Den snabbaste växande är mat (food).

Så visar vi upp oss på nätet

Vad vi lyssnar på: Vi kopplar Spotify till Facebook och låter andra se vad vi lyssnar på. På LastFm registrerar du vad du lyssnar på, får tips på ny musik du antas gilla – och kan se vad dina vänner lyssnar på.

Hur mycket vi tränar: Appen RunKeeper mäter din löprunda - och ger dig möjlighet att publicera den på Facebook. Sajten FunBeat har liknande funktioner.

Vad vi läser: På Library Thing kan du lägg upp hela, eller delar av, ditt bibliotek – och hitta andra bokmalar med samma smak. I’m Reading är en Facebook-app där kan visa vad du läser och se vad andra läser.

Vad vi gör: På tjänster som till exempel Tadaa, Flickr, Dayviews (tidigare Bilddagboken) och Picasa kan du skapa ditt eget fotoalbum – och titta i andras.