”Vi ville själva välkomna våra barn”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-29

Mirkka och Anders höll ceremonin hemma – med egna ritualer

Dop i kyrkan eller namngivningsfest ute i det gröna?

För Mirkka Junttila, 32, fanns ingen tvekan: hon och Anders Kim Johansson, 38, skulle själva arrangera ceremonierna för döttrarna Leija, 3, och Linna, 1.

– Charmen med en namngivningsfest är att du kan forma den efter din personlighet, säger Mirkka.

Mirkka Junttila har ingen kristen tro. Därför kändes det orimligt att låta döpa döttrarna Leija och Linna på traditionellt vis.

Men för sambon Anders var en icke-religiös namngivningsfest inte lika självklart.

– Jag är med i Svenska kyrkan och hade kunnat tänka mig en traditionell dopceremoni, säger han.

Men Mirkka stod på sig och förklarade fördelarna med en mer personlig ceremoni.

– Det kyrkliga dopet går ut på att man tar upp barnet i den kristna församlingen. Jag ville att det skulle vara vi själva som välkomnade våra barn till världen och in i vår familj, säger Mirkka.

När hon beskrev sin vision för Anders, var han inte svårövertalad.

I parken där vi träffas i Stockholm, springer barnen än hit, än dit i vårsolen. Leija tycks älska att oroa mamma och pappa genom att ideligen försvinna ur deras synfält. Vips dyker hon upp igen och skrattar busigt. Linna tultar omkring, tämligen bra på att gömma sig hon med.

Blomkrans och medaljong

Anders spanar över gungor och klätterställningar medan han berättar att officianten Lisbeth Sager verkligen ansträngde sig för att ta reda på deras önskemål inför namngivningen. Officianten var utsedd av kommunen, med uppdraget att hålla i akten utan kristna förtecken.

Namngivningsfesten för Leija blev så lyckad att när Linna fick sina namn i somras, gick det till på nästan samma sätt.

– Det var bara att kopiera rakt av, säger Mirkka och skrattar.

Ceremonin hölls på terrassen till Mirkkas och Anders hus, vackert beläget vid Vätterns strand. Det var strålande sol och de närmaste släktingarna stod samlade runt familjen.

Mirkka höll Linna som bar en vit sommarklänning. Officianten tillkännagav namnet, hon fick en blomsterkrans på huvudet och en vacker medaljong runt halsen med

sitt födelsedatum ingraverat.

– Vi ville ge en gåva, något hon även skulle kunna använda när hon är äldre, säger Anders.

Därefter läste föräldrarna ”En walesisk barnmorskas välsignelse” över Linna.

– Vi droppade fyra vattendroppar på hennes panna, varje droppe var en symbol för de fyra elementen som ska ge henne skydd i livet.

Flickorna har varsitt träd

Linnas farfar spelade ”När lillan kom till jorden” på dragspel. Ceremonin avslutades med att Linna, precis som sin storasyster, fick ett vårdträd.

– Ett bigarråträd som vi vattnade symboliskt med samma vatten som vi droppade i pannan vid välsignelsen, berättar Mirkka.

Nu står träden intill varandra och växer sig höga i takt med flickorna. Anders berättar att Leija tycker att det är så roligt att gå till sitt eget träd. Han är lika förtjust.

– Jag har låtit gravera flickornas namn på mässingsskyltar som ska sättas upp vid träden.

Mirkka säger att det finaste med en personlig namngivningsfest är att den kan utformas som man själv vill.

– Festen avspeglar vem man är som människa.

5 tips för en lyckad namnfest

Festarrangörerna Louise Hjerpe och Josefin Reinebo arbetar professionellt med att planera fester i egna företag Dinner Planner. Här är deras bästa tips.

1) Gör ett släktträd

Förbered ett släktträd som beskriver vilken relation gästerna har till den nya familjemedlemmen. Låt varje gäst skriva en hälsning. Rama in trädet som en tavla och skänk den till barnet som ett minne, när det blivit vuxet.

2) Inget nattsudd

Tänk på att det är barnets dag! Många småbarnsföräldrar vill komma, så undvik att ha festen för sent på kvällen.

3) Planera väl

Använd gärna en färg genomgående till servetter, ljus och blomsterdekorationer. I matväg räcker det att bjuda på en enklare buffé, eller bara tårta och kaffe.

4) Välj ett tema

Ett förslag är att använda barnets namn. Håll ett tal där ni beskriver namnets betydelse.

5) Strunta i disken

Lämna allt ansvar till en cateringfirma eller släkten. Unna er att slappna av och mingla med gästerna.

Följ ämnen i artikeln