Nu kommer tjejtidningen - för tjejer som gillar tjejer

Publicerad 2011-11-21

Första numret av Lotus Magazine har nyss lämnat pressarna.

Ett livsstilsmagasin likt Cosmopolitan och Veckorevyn – men med en väsentlig skillnad.

Det vänder sig till tjejer som gillar tjejer.

– Det är inte helt riskfritt att avpolitisera och normalisera en så tveklöst laddad fråga som homosexualitet, säger Martin Berg, sociolog och genusvetare.

En helt vanlig tjejtidning om mode, smink, restips och relationsråd. Fast för lesbiska kvinnor. I första numret ses tjejer hångla med varandra och till skillnad från de flesta livsstilsmagasin som är fulla av bilder på snygga män finns här knappt en handfull män med på bild.

– Vi vill fylla ett tomrum bland svenska tidningar. De flesta tidningar som vänder sig till homosexuella riktar sig antingen till bögar eller till kvinnor med tydligt politiskt engagemang, säger Cajsa-Lisa Linder Lodén chefredaktör på Lotus Magazine.

I dag finns bara ett par tidningar som uttalat vänder sig till HBTQ-personer, bland annat ett renodlat magasin för gaykillar och ett som ges ut av RFSL och skildrar HBTQ-frågor i världen.

”Han” byts ut mot ”hon”

I de vanliga tjejmagasinen finns relationstips om hur du ska förföra din kille – men i Lotus Magazine diskuteras strapons, slicklappar och tekniker att förföra din flickvän på.

– Det är precis som ett vanligt magasin men alla ”han” byts ut mot ”hon” på sex- och relationssidorna. Det är så vanligt att sjasa in

HBTQ-tjejer i ett fack och tro att alla ska vara intresserade av samma ämnen utifrån sin sexualitet, men så tror vi inte att det här. Varför skulle lesbiska tjejer inte vilja läsa om samma sak som heterosexuella tjejer, eller tvärtom, säger Cajsa-Lisa Linder Lodén.

Målgruppen är lesbiska tjejer i åldern 15–35 men magasinet ska också locka tjejer som gillar killar. Och tjejer som inte kommit ut.

– En ung tjej som ifrågasätter sin sexuella läggning behöver också ett forum där hon kan identifiera sig, som varken behöver vara politiskt eller handla om tunga ämnen.

I Europa finns flera liknande livsstilsmagasin för lesbiska och en del har funnits länge, bland annat det brittiska ”Diva” som funnits i 17 år.

”Inte helt riskfritt”

Sociologen och genusvetaren Martin Berg är tveksam till Lotus Magazine.

– Magasinutbudet för homosexuella är väldigt bögdominerat och det kan definitivt finnas en efterfrågan av ett klassiskt feminint magasin för lesbiska. Det är jätteviktigt att läsare kan känna igen sig i livstilsmagasin, och det är viktigt att se att även lesbiska bygger

billybokhyllor och att inte alla är politiskt radikala, säger Martin Berg och fortsätter:

– Men det är inte helt riskfritt att avpolitisera och normalisera en så tveklöst laddad fråga som homosexualitet. Risken finns att ett sådant här magasin paketerar lesbiska inom heterosexuella normer och ändå visar upp ett stereotypiskt liv.

Till ett sådant här livsstilsmagasin om ämnen som relationer, resor och mode behövs en motvikt, enligt Martin Berg.

– Vi måste uppmärksamma andra identiteter och former av förhållanden som inte liknar den klassiska tvåsamheten och det måste finnas en kritik av det samhälle som premierar heterosexualitet.