Könsneutrala kataloger upprör på kontinenten

Publicerad 2013-11-25

”Perverst” sa danska högerpolitikern - nu rasar även fransmännen

Franska föräldrar gillar inte att killarna leker med dockor.

Leksaksjättarna går ”all in” med könsneutrala julkataloger i Europa. Trots hård kritik.
Medie- och genusforskaren Anja Hirdman är positiv till beslutet.
– Ett välkommet resultat av den svenska genusdebatten, säger hon.

Anja Hirdman.

Förra året lanserade leksaksjättarna BR och Toys R Us könsneutrala julkataloger i Sverige. På hemmaplan hyllades de men när nyheten spred sig över världen höjde många på ögonbrynen. Trots anklagelser utomlands om manshat och hjärntvätt låter de sig inte hejdas i år. Istället skickar de ut de könsneutrala katalogerna till samtliga länder där de har butiker, det vill säga till Sverige, Finland, Norge, Tyskland, Danmark och Island.
Och återigen går vuxna i taket över katalogernas könsroller.
 

”Löjligt och perverst”
 

I Danmark fördömdes katalogerna av Dansk Folkepartis Pia Adelsteen. ”Löjligt och perverst”, sa hon.

Vissa föräldrar i Frankrike har gått så långt att de uppmanar till en generell bojkott av varuhuskedjor och butiker som visar reklam på flickor som leker med lyftkranar och pojkar som leker med dockor, rapporter P4 Extra.
– I Sverige finns en väldig konsensus kring jämställdhet, särskilt när det gäller barn. Det pågår en större diskussion om könsattityder här än i flera andra länder, säger Anja Hirdman, medie- och genusforskare.
Hon tror att de könsneutrala katalogerna är sprungna ur ett etiskt ställningstagande hos leksaksföretagen. En strategi som enligt henne blir allt vanligare hos företag.
– Det är ett välkommet resultat av den svenska genusdebatten och förmodligen har företagen fått mer goodwill än negativ kritik eftersom de fortsätter även utomlands. Det blir allt vanligare att företag tar ställning i sådana här frågor, säger hon och fortsätter:
– När Ikea plockade bort kvinnor ur sin katalog i Mellanöstern väckte de så starka reaktioner att de numera har plockat tillbaka kvinnorna. Goodwill blir viktigare och viktigare och då spelar etiska ställningstaganden ofta in.
 

”Vi gjorde rätt”

Jan Nyberg är försäljningsdirektör på Top Toy som äger både BR-leksaker och Toys R Us. Han var med och tog beslutet att sprida den genusfria katalogen utanför Sveriges gränser. Han berättar att från och med nu kommer alla kataloger under hela året vara könsneutrala.
– Det var ett enkelt beslut att gå ”all in” på alla våra marknader, som vi tog redan förra året efter att ha lanserat katalogerna i Sverige och fått så fin kritik. Vi lyssnade på våra kunder som påpekade att vi hade ett gammeldags och omodernt sätt att marknadsföra våra produkter, säger han och fortsätter:
– Vi var övertygade om att vi skulle få samma respons i övriga norden och har redan fått en del positiv kritik från danska kunder. Men på många andra håll har man inte kommit lika långt i genusdebatten.

Kommer ni fortsätta med de könsneutrala katalogerna även nästa år utanför Sverige? 

– Absolut! För oss är det ingen som helst tvekan om att vi gjorde rätt. Även om kunderna utanför Sverige inte upplevt samma genusdebatt så kommer de dit så småningom.

Så går diskussionen om katalogerna i andra länder

Danmark

Danska delen av leksakskedjan Toys R Us har tagit fram en katalog inför julen där en pojke ses leka med dockor och en flicka styr en drake. Löjligt och lite perverst, säger Pia Adelsteen, talesperson i jämställdhetsfrågor för populistiska högerpartiet Dansk Folkeparti.

– Som jag ser det har barn sina respektive kön när de föds, de har skilda intressen, de leker på skilda sätt. Det är det gängse mönstret, och det är också det jag anser man bör visa upp, säger Adelsteen.

Frankrike

När nyheten om könsneutrala leksakskataloger spred sig till Frankrike blev det ramaskri. Och skulden lägger franska föräldrar på Sverige, rapporterar P4 Extra. Anklagelser om manshat, hjärntvätt och indoktrinering haglade bland kommentarerna.

Storbritannien

När nyhetsbyrån AFP förra året plockade upp nyheten om de svenska könsneutrala leksakskatalogerna och nyheten hamnade på brittiska Daily Mails webbplats skrev signatureb ”John i Dublin” följande:

”Fler surrealistiska nyheter från det ockuperade Sverige. Den mest vansinnigt socialistiska, vaksamma, omhändertagande och helt enkelt paranoida samhälle i världen har nått sin bottenpunkt.”

Ryssland

Även på den ryska engelskspråkiga sajten RT.com var tongångarna höga om förra årets julkatalog.

”Jag tycker det är så extremt sjukt med pojkar som leker med dockor”, skriver en svensk pappa till två döttrar på sajten.
”Pojkar som leker med dockor och dockhus, det är galet”, skriver en annan läsare på samma sajt.

USA och Kanada
Liknande kommentarer gick inför förra julen att hitta på webbplatser över hela världen. ”Indoktrinering”, skriver en läsare på kanadensiska Toronto Sun. ”Så politiskt korrekt att jag mår illa”, menar en kommentator på tv-stationen WDIV-TV i Detroit, USA.

Följ ämnen i artikeln