Kritik mot sexiga barnkläder "försvann" från Facebook

Publicerad 2012-08-09

Lindex pressansvarige: "Vi går inte in i diskussionen vad som är sexigt eller ej"

Nioåringar i urringade toppar, svarta skinnkjolar, leopardmönstrat och spets.
Lindex barnkollektion lanserar i höst sexiga kläder för småtjejer.
Trots massiv kritik på Facebook har klädföretaget inga planer på att plocka bort de utmanande kläderna.

Debatten startades av barnboksförfattaren Malin Stehn, som när hon skulle köpa kläder inför skolstarten till sin nioåriga dotter fick en smärre chock.
– Korta skinnkjolar och urringat med ett vuxet snitt passar inte på små flickor, säger hon.
Malin Stehn skrev ett inlägg på Lindex Facebooksida där hon kritiserade kollektionen.
”Skulle handla kläder inför skolstarten till min dotter (stl 134) igår och besökte de stora kedjorna, bland annat Lindex. Blev oerhört besviken över utbudet. Är det verkligen "marknadens" (producenters och konsumenters) önskan att nioåringar ska klä sig som, ursäkta uttrycket, luder??? Tajta kjolar med skinndetaljer, leopardmönstrat med svart spets, urringade toppar ... Jodå, jag noterade baskläderna och alternativen, men mitt bestående intryck efter shoppingrundan var ändå att det svarta och det sexiga lyfts fram. Jag är absolut för coola och fräcka barnkläder men tycker att vi vuxna borde ta ett större ansvar för vilka signaler vi vill sända till våra småtjejer. Hur tänker ni angående detta?”
Hon hann inte mer än posta inlägget förrän det började rassla in kommentarer från andra ilskna konsumenter.
På bara ett dygn hade hon fått över 30 000 "gillande"-markeringar och nu har siffran stigit till över 40 000.
– Jag vill dock betona att det inte bara är Lindex jag vänder mig emot. Jag har varit runt på H&M och Kappahl också och det var inte bättre där, svart och sexigt dominerar när det gäller festkläder, säger Malin Stehn.
Innan hennes dotter kom upp i storlek 134 var flickkläderna roliga och färgglada.
– Nu vill klädföretagen att småtjejerna ska se ut som tonåringar, säger Malin Stehn.
Vilken respons har du fått från Lindex?
– De svarar att de är ett internationellt företag som anpassar sig efter marknaden och att det finns en efterfrågan på denna typ av mode. Men jag köper inte deras förklaring. Jag tycker det är jättebra att jag har lyckats väcka uppståndelse så att vi får igång en debatt. Jag anser inte att klädkedjorna tar sitt ansvar. Jag har svårt att tänka mig en förälder som kommer in på barnavdelningen och frågar ”Ursäkta, men ni har inte något mer urringat åt min dotter?”
Detta är inte första gången Lindex klädsortiment för unga flickor får kritik.
Kaisa Lyckdal, pressansvarig på Lindex, välkomnar debatten men betonar att Lindex är ett företag som måste anpassa sig efter marknaden.
– Det finns en efterfrågan på dessa produkter. Vi har ett brett sortiment som ska tilltala alla, säger hon.
Efter den kritik ni nu fått, kommer ni att plocka bort era sexiga barnkläder?
– Vi går inte in i diskussionen vad som är sexigt eller ej. Några kunder anser att vissa plagg inte bör finnas till barn, medan andra anser att det är mode. Vi har inte för avsikt att ta bort något och vi tycker inte att kläderna är sexiga, säger Kaisa Lyckdal.
Kritik har också framförts mot att ni plockade bort Malin Stehns inlägg från er facebooksida?
– Det stämmer inte. Den hamnade längre ner i kommentarsfältet på grund av en bugg på Facebook.

Aftonbladet kontrollerade påståendet om att Malin Stehns inlägg "hamnat längre ner i kommentarsfältet". Så långt bak som till maj saknades det. Lindex har nu, efter samtal med Aftonbladet, återpublicerat en länk till inlägget.

Katarina Arnstad Elmblad