Lekt med Barbie? Då blir det ingen karriär

Publicerad 2014-03-20

Ny forskning: Dockan får flickor att se färre yrkesval

Undantag som bekräftar regeln?  Mona Sahlin på det klassiska fotot inför valet 2010, där den dåvarande rödgröna oppositionen samlades på samma bild som alliansen. (OBS: MONTAGE)

Barbiedockor bidrar till att begränsa unga flickors syn på deras framtida karriärmöjligheter.

Det visar en färsk studie från USA.

– Problemet är inte Barbie i sig, utan hur dockan förpackas, säger Kristina Henkel, jämställdhetskonsult i förskola och skola.

Forskare vid universitetet i Oregon kunde nyligen konstatera att flickor som har lekt med Barbiedockor inte ser lika många karriärmöjligheter som dem som har lekt med den mindre sexualiserade dockan Mrs Potato head, känd från ”Toy story”-filmerna. Detta framkom i samband med en ny studie som gjordes vid universitetet och som publicerades i tidskriften Sex roles.

Potatisdocka bättre

Undersökningen gick ut på att 37 amerikanska flickor, mellan fyra och sju år gamla, blev tilldelade varsin docka, varpå de fick se bilder på tio olika yrken. Sedan fick flickorna svara på vad flickor respektive pojkar kan eller bör jobba med.

Resultatet av studien visar bland annat att de flickor som hade lekt med Barbie angav att de har färre framtida karriärmöjligheter än vad pojkar har. De flickor som hade lekt med Mrs Potato head, däremot, ansågs sig ha lika många karriärmöjligheter som killar, skriver Washington Post.

Kristina Henkel, jämställdhetskonsult i förskola och skola, tror inte att problemet är Barbie som fenomen, utan snarare vilka tillbehör som dockan förpackas med.

Stereotypa roller

– Barbie presenteras som stereotypa roller, till exempel som hemmafru. Om man skulle skicka med dockan en verktygslåda eller en laptop i stället skulle det ge barnen andra signaler och idéer om vad de kan leka med dockan, säger hon.

Enligt Kristina Henkel, som bland annat har skrivit boken ”Ge ditt barn 100 möjligheter i stället för 2”, krymper barns kreativitet om deras valmöjligheter begränsas.

– Samhället efterfrågar kreativa och idé­rika människor. Vi måste påskynda jämställdheten för barn för att få en mång­fald.

Mona Sahlin och Blondinbella – framgångsrika trots docklek

Blondinbella.

Isabella Löwengrip Spångberg, 23, entreprenör och bloggare.

”Barbie var det bästa jag visste fram till jag var 12 år.”

Så skrev Isabella Löwengrip Spångberg i ett inlägg på sin blogg förra året. Inlägget publicerades i samband med att Barbie-huset i Berlin hade blivit stormat av personer som ansåg att Barbie är ­sexistisk och en dålig förebild.

Isabella Löwengrip Spångberg, mer känd som Blondinbella, skriver att hon aldrig tänkte på Barbies kropp och utseende som en norm för hur hon själv skulle se ut.

”Barbie var ju en docka, precis som allt annat jag lekte med. Jag minns aldrig att jag tänkte att så här ska jag se ut i framtiden.”

Mona Sahlin, 57, politiker och styrelseledamot i Stiftelsen Expo.

Som sjuåring grundade Mona Sahlin Sveriges första Barbieklubb. Året var 1964 och ­Barbiedockan hade bara funnits i Sverige i ett år när Mona Sahlin blev ordförande i föreningen. 1965 hade Barbieklubben 42 000 medlemmar, enligt ­Sydsvenskan.

Mona Sahlin blev 1982 Sveriges dittills yngsta riksdagsledamot. Hon har sedan dess haft ­flera olika ministerposter och var mellan åren 2007 och 2011 Social­demokraternas partiledare - den första kvinnliga någonsin.

Följ ämnen i artikeln