Patienterna ska hållas kort – det är absurt

Vård vet vi vad det är.

Bonus och snabbhet likaså.

Men när dessa storheter bakas ihop blir det fel. Jättefel.

Tusen spänn extra till den som håller patienterna kort. Det var, i brutal sammanfattning, tanken bakom företaget Medhelps bonussystem för de anställda som jobbar med sjukvårdsupplysning.

När det cyniska premieringssystemet blev känt dröjde det bara timmar innan det hamnade i papperskorgen. Ledningen avvecklade belöningssystemet ”med omedelbar verkan”.

Det går nämligen inte att förklara varför sjuksköterskorna som svarar i telefonen ska få en tusenlapp extra i månaden om deras samtal med de oroliga patienterna i snitt är kortare än 3 minuter och 48 sekunder.

Därför föll det råa bonussystemet ihop i samma ögonblick som det nådde offentlighetens ljus. Det går inte att förklara.

Medhelp är ett privat företag som har hand om sjukvårdsrådgivningen i tre landsting. Det ägs av en finsk forskningsfond, investmentbolag och privatpersoner. Vinsten, enligt den senaste årsredovisningen, stannade på 687 000 kronor.

Men det är inte bara privata aktörer som tycker att patienterna ska hållas kort. Uppsala läns landsting ville införa ett poängsystem som var lönegrundande.

Den som i högst en procent av fallen hänvisade till ambulans skulle få fem poäng. Den som i högst fem procent av telefonsamtalen rådde patienten gå till akuten skulle få fem poäng till.

Kort sagt, den som såg till att så få som möjligt utnyttjar vården skulle få extra betalt. Det är helt absurt.

I vanliga fall vill den som erbjuder tjänster ha så många kunder som möjligt. Vården, som är omfattande och dyr, gör precis tvärtom. Den vill ha så få kunder som möjligt.

Alternativet är att kostnaderna springer iväg mer än någon landstingspolitiker vågar föreställa sig. Därför finns sjukvårdsrådgivningen. Den som är rådvill kan få hjälp till självhjälp eller rekommendationer om vart han eller hon ska vända sig.

Enligt Nationalencyklopedins ordbok betyder vård ”tillsyn förenad med viss behandling särskilt av svaga eller sjuka personer i syfte att uppehålla livet eller bota”. Men kan meningsfull sjukvårdsrådgivning bedrivas på högst 3 minuter och 48 sekunder?

Inte där landstingen själva har hand om telefonrådgivningen. Då krävs samtal på i snitt sju minuter. I Stockholm, Södermanland och Värmland, där Medhelp har hand om rådgivningen, tar det 4,5 minuter. Samma Medhelp som anmäldes till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd och Socialstyrelsen fem gånger förra året. Åtminstone tre ledde till prickningar.

Bonus är latin för god. Är det gott att premiera sjuksköterskor för att spisa av patienterna så snabbt som möjligt?

Svaret är givetvis nej.

Följ ämnen i artikeln