En miljon samtal – men av vem?

Kadhammar i kulisserna

HOFORS. Bo Krogvig står i Frejasalen i Folkets hus och trycker fram bilder med en power point.

Krogvig är socialdemokraternas valledare, internationell auktoritet på politiska kampanjer, mannen som hyrde amerikanska konsulter och säkrade segern åt Ingvar Carlsson 1994.

”Vi vinner valet om du vill”, står det på bildskärmen.

”Du” är denna kväll 25 medlemmar i Hofors arbetarekommun. Fler kom inte till valupptakten.

– Förr brukade vi vara 100, säger Eva-­Lise Berglund, 65, tidigare ordförande.

”Du samtalar, kommunicerar hela tiden”, står det på bildskärmen.

Längst bak sitter Kjell Höglin. Han var kommunalråd i 23 år. Ingen har kommunicerat så mycket som Höglin. 2002 efterträddes han av Marie-Louise Dangart. Hon sitter längst fram till höger.

Krogvig pekar på bildskärmen och säger att målet är 2?310?638 röster. Det är inte procent eller mandat, säger han. Det är individer.

– Det fattas i runda slängar 500?000.

När Krogvig var med förra gången hade Sverige just fått reklam-tv. Att zappa var ett nytt begrepp. Socialdemokraterna byggde upp valkampanjen med korta tal, underhållning och tempo.

Sedan dess har världen fått internet och Sverige dessutom dussintals tv- och radiokanaler. Vi bombarderas med underhållning och budskap. Samtal är årets metod, inspirerad av Barack Obama och möjligen Reinfeldt.

Socialdemokraterna har som mål att genomföra en miljon samtal fram till valdagen.

Men vem ska samtala?

Socialdemokraterna har haft makten i Hofors sedan kommunen bildades 1925. Livet här har alltid kretsat kring bruket, järn och stål. Hårt, fysiskt arbete.

Sedan förra valet tvingas partiet regera tillsammans med miljöpartiet. Deltagarna i kvällsmötet med Krogvig behöver inte berätta vad som hänt. Det syns.

Längst fram sitter fyra ungdomar, annars är de flesta nog över 50, många över 60.

– När jag började med politik 1993 var jag yngst i partiet. Det är jag fortfarande, säger kommunalrådet Dangardt, som är 48 år.

Krogvig åker runt i landet och peppar medlemmarna att nå väljarna med vanliga ord – inget politiskt fikonspråk. ”Samtal sprider sig”, står det på bildskärmen.

– Barnfamiljer och pensionärer. På de områdena har vi en stark politik att erbjuda, säger han.

– Vi kan ha korv i valstugan, säger mötesordföranden Anita Drugge, 68.

– Det hade alliansen förra valet, säger Kjell Höglin, 66.

Följ ämnen i artikeln