Viktigt att åklagaren öppnar utredningen om springnotan

Restaurangen i Malmö.

Det är för väl att åklagare återupptar utredningen om den stora springnotan.

De virriga turerna i detta ärende drar ett löjes skimmer över polisen i Malmö.

Även de läsare som har försökt hänga med i denna märkliga historia känner sannolikt viss osäkerhet över hur många kapitel som hittills har skrivits, varför det är lika bra att ta eländet från början.

Det var på juldagen som ett stort sällskap, vuxna, barn, sammanlagt 35 personer, åt och drack rejält på restaurang Atmosfär i Malmö.

När partyt var över lämnade sällskapet utan att betala notan, 82 157 kronor.

I efterhand har krögaren berättat att endast tre personer arbetade på restaurangen den kvällen och att de valde att släppa gästerna i stället för att konfrontera dem.

Av lätt insedda skäl slogs larm till polisen. Av lätt insedda skäl inleddes en förundersökning om bedrägeri. Det som sedan hände är dock inte lika lätt att förstå.

En faktura upprättades och den av gästerna som stod på den erbjöds av restaurangägaren att betala inom ett dygn. Om så skedde skulle krögaren i gengäld lägga ner andra anspråk och försöka dra tillbaka sin polisanmälan.

Men någon betalning skedde aldrig.

Under tiden genomförde polisen ”vissa utredningsåtgärder”. Eller sa sig i vart fall göra det.

Efter någon vecka meddelades plötsligt att förundersökningen hade lagts ner. En presstalesperson för polisen sa till tidningar att eftersom fakturan inte är betald, så är det upp till företagaren att själva driva ärendet.

Onekligen en dyster signal till allmänheten i ett medialt uppmärksammat ärende. Om ni blir blåsta, räkna inte med polisen.

Men beskedet visade sig snart vara felaktigt. Förundersökningen var i allra högsta grad aktiv.

Varför motsatsen dagen innan hade hävdats, kunde ingen ge ett vettigt svar på. Det mumlades om att ärendet möjligen registrerats två gånger i polisens interna system och att det ena hade lagts ner.

Men snart var fallet ändå slängt i papperskorgen. Med en motivering som var snarlik det första, felaktiga beskedet. Fakturan är inte betald, detta är ett civilrättsligt ärende för den drabbade.

Det här väcker ett antal frågor.

En titt i belastningsregistret ger vid handen att mannen som står på fakturan tycks ha en moral som är lika rymlig som hans respekt för lagar är begränsat.

Bland annat 87 bedrägerier finns registrerade, har Sydsvenskan rapporterat.

Redan ett så här pass imponerande cv borde vara en morot så god som någon för polisen.

Om beställningen på krogen gjordes av en person som saknar vilja eller förmåga att betala, kan ett bedrägeri eller i varje fall ett försök till bedrägeri nämligen ha genomförts.

Det är för övrigt inte oväsentligt att försöka reda ut om det är ett fall av misstänkt bedrägeri eller om alla inblandade rent rättsligt har tagit varsin springnota.

Men för att bilda sig en uppfattning om röran måste frågor ställas. Förhör hållas. Kort sagt, polisen behöver göra någonting så ansträngande som sitt jobb.

Åklagare Henrik Nordquist har reagerat på det han har läst och beslutat att återuppta förundersökningen.

Det är ett utmärkt beslut. Den drabbade företagaren har rätt att få soppan ordentligt omrörd. Allmänheten har rätt att kräva att mängdbrottslighet, som ju drabbar betydligt fler människor än gängens våldsamma härjningar, tas på allvar.

Nordquist säger till mig att ett antal förhör ska hållas. Exempelvis har inte den dömde bedragaren hörts ordentligt än. Det är faktiskt inte riktigt klokt.

Hur det här slutar återstår att se. Möjligen med åtal och fällande dom. Möjligen med att ärendet än en gång läggs ner.

Men den aspekten är av underordnad betydelse. Det viktiga är att rättsväsendet försöker gå till botten med härvan. 82 000 kronor är mycket pengar för de flesta småföretagare.

Polisens agerande har varit uselt. Jag kan inte frigöra mig från misstanken att slappheten har ett underliggande syfte:

Att minska arbetsbelastningen.