Nytt dråpslag mot Trollhättan

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2004-10-14

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

I dag får Trollhättan ännu ett tungt besked.

Saabs ägare General motors ska skära bort närmare vart femte jobb i Europa.

Saab-fabriken i Trollhättan.

Saab är Trollhättans stolthet. Det är företaget som föder staden.

Nu pressas inte bara Metalls avdelning, med expeditionen inrymd i Trollhättans Folkets hus, av skandaler. Framtiden för Saab är dessutom minst sagt oviss.

Åtgärdsplan i dag

I dag presenterar General motors en åtgärdsplan för sin verksamhet i Europa. Antalet anställda ska minska med 12 000 de närmaste två åren. Närmare vart femte GM-jobb i Europa försvinner.

Hur nedskärningsplanerna påverkar Trollhättan är oklart. Saab, sedan fyra år tillbaka helägt av bolaget i Detroit, är bara ett av företagets många varumärken. Även om fabriken är stor är det bara en anläggning av många.

Parallellt med planerna på att kraftigt minska personalen i Europa har General motors utlyst en tävling mellan sina anläggningar i Trollhättan och Rüsselsheim i Tyskland. Den handlar om vilken fabrik som bäst och billigast tillverkar nästa generation av Opel Vectra och Saab 9-3. Beslut fattas kring nyår.

Att General motors kommer att dra ner i Europa har stått klart ganska länge. Bolagets Europaverksamhet har gått med förlust i sex år. I år var det meningen att det skulle bli en blygsam vinst. Men i stället pekar det mot en ny brakförlust, omkring sju miljarder kronor. Den nya Europachefen Fritz Henderson har inget val, det måste sparas och skäras ned.

Metall spelar en viktig roll i kampen för att behålla produktionen av Saab i Trollhättan. Man samarbetar med kollegorna i tyska IG Metall och har bland annat kommit överens om att inte gå med på att sänka lönerna för att rädda jobben.

Ledamöter från Saab

Men nu är alltså Metalls avdelning 112 indragen i en spritskandal. I avdelningsstyrelsen, som avgick sent i går kväll, kommer en revisor och en tredjedel av ledamöterna från Saab.

Om det har någon som helst betydelse för företagsledningens, regeringens och fackens gemensamma strävan att behålla jobben i Sverige är för tidigt att sia om. Däremot kan man konstatera att en olycka sällan kommer ensam.

Lena Mellin

Följ ämnen i artikeln