Icas monopol förstör vår mat

Stora butikskedjor betyder sämre utbud – och sämre kvalitet.

Man kan inte skylla allt på Ica.

Men mycket.

Som att vi inte har bättre mat, exempelvis.

Nu är det inte jag – enbart – som tycker så här.

Efter en tre år lång studie vid Stockholms universitet har forskarna dragit samma slutsats:

Att Ica dominerar vår livsmedelshandel med halva marknaden och att två andra kedjor, Coop och Axfood, tar åttio procent av resten, missgynnar oss konsumenter.

Ett av problemen som presenteras i studien är att de få stora kedjorna blir härmapor. Om Ica skriker att man sänker sina priser måste också Coop och Axfood gapa om sina prissänkningar.

Alltså får vi en livsmedelshandel som inte har något annat att säga oss än att deras mat är billig.

Ingen kedja vågar profilera sig med sitt sortiment, nya varor eller nya idéer om hur maten kan exponeras för att underlätta konsumenternas vardag.

Ett annat, och kanske större, problem är att kedjorna inte bara är kedjor utan också leverantörer till sig själva.

De är alltså konkurrenter till sina leverantörer.

Det är ingenting som gynnar en produktutveckling.

I studien säger en medarbetare på Axfood att leverantörerna inte vågar söka samarbete med de andra kedjorna eftersom man bävar inför vad Ica kan tänkas tycka om det.

Det kan heller inte vara någon hit för en leverantör att lägga ner en massa pengar på att hitta en finurlig lösning, något godare eller bättre, om man inte ens vet om framför allt Ica tänker ta in varan i sitt sortiment.

De kan ju lika gärna kopiera upplägget och göra en egen märkesvara av det.

Ett rätt hopplöst läge för oss konsumenter, och det kommer sannerligen inte att förändras förrän konkurrensverket inser att alla fria Icahandlare lik förbaskat köper in sina varor från Ica centralt, som får en osunt stark ställning på marknaden.

Följ ämnen i artikeln