Han fick ner regering och anställda på knä

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2004-11-03

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

GM:s Rick Wagoner avgör Trollhättans öde

Multinationella General Motors har fått regering, fack och anställda på knä.

Biljätten blidkas med statliga miljarder och sämre anställningstrygghet.

Till vilken nytta?

Ingen vet.

Richard, eller Rick, Wagoner - GM:s mäktige koncernchef.

Bilindustrin är viktig. 150 000 personer är anställda i de fyra svenska bilbolagen och deras underleverantörer. Saab är viktigt. Trollhättan vilar på den GM-ägda fabriken.

Världens största bilproducent, General Motors i Detroit, har utlyst en tävling mellan anläggningarna i tyska Rüsselsheim och Trollhättan. Av debatten skulle man kunna tro att den rör svensk bilindustris vara eller icke vara.

Det är fel. Den handlar om det efter 2008 ska byggas fler, eller färre, bilar än dagens 130 000 i Trollhättan.

För att förlägga produktionen av sina mellanklassbilar, Opel Vectra och Saab 9-3, till Trollhättan, kräver General Motors en produktion på 300 000 bilar per år. En bil i minuten.

Gränslöst

Om Trollhättan förlorar dragkampen dör inte fabriken. I stället kommer andra märken, kanske Cadillac, byggas där. Men produktionen blir sannolikt lägre än idag.

För att få öka kapaciteten i Trollhättan, i stället för att krympa den, har både regering, fack och anställda ställt sig på knä för General Motors. Det finns inga gränser för vilka uppoffringar som kan göras för att tillfredsställa koncernchefen Rick Wagoner, årslön 87 miljoner kronor, och hans firma.

I går presenterade nye näringsministern Thomas Östros en tiomiljarderssatsning för att blidka biljätten. Utöver vägar, järnvägar och forskning lovar regeringen att utbilda 2 300 personer till bilbyggare.

General Motors borde tacka på sina bara knän. Vilka andra företag kan räkna med liknande favörer?

De mesta pengarna finns redan i statsbudgeten, resten skrapas ihop genom att skrota 14 vägprojekt i andra delar av landet.

Facken på Saab har gjort liknande eftergifter. Anställningstryggheten gröps ur när upp till tio procent av personalen inte längre ska vara fast anställd. Arbetstiderna blir sämre när treskift införs.

Betalar sig knäfallen? Vid nyår avgör General Motors om de överger Opelns hembygd till förmån för Saabs. Regeringen påstår att tiomiljarderspaketet genomförs ändå. Bara utbildningen av nya bilarbetare skrotas om GM väljer Tyskland.

General Motors borde skicka Göran Persson en blomma.

Lena Mellin

Följ ämnen i artikeln