Emilias ilska mot Kappahls barntrosor

Publicerad 2016-04-19

”Vill ni öka ätstörningarna hos flickor?”

Emilia och hennes dotter Alice

Emilia Lindqvist säger att Kappahls barntrosor är så små att hennes tvååriga dotter måste ha trosor som är till för äldre barn.

Därför kritiserar hon företaget på Facebook.

”Vad är det ni vill med det här? Det är helt åt helvete!", skriver hon.

Emilia Lindqvist, 30, från Klintehamn kritiserar nu klädföretaget Kappahl på Facebook. Inlägget handlar om att hennes fyraårings trosor sitter perfekt på hennes tvååring Alice.

"Det här är Alice. Hon är 86 cm lång och väger 11 kg. Trosorna hon har på sig är från er (Bodyzone by Kappahl) och sitter tight och bra i midjan med resåren.

Problemet är dock att det är ett par trosor i storlek 110/116. Som tur är hon än så länge helt oförstående om storleken och vad hon "bör ha". Jag tar för givet att ni har ändrat på det här innan hon börjar skolan.

Vad är det ni vill med det här? Öka ätstörningarna hos flickor? Det är helt åt helvete!", skriver hon.

”Mina döttrar kan hamna utanför”

För Aftonbladet utvecklar hon sina tankar.

– Just nu är mina döttrar två och fyra år så de tänker inte på det. Men när de kommer upp i mellanstadiet och behöver större storlekar än de borde ha faller de utanför mallen som klädkedjorna skapar. Det kan leda till att de hamnar utanför och att självkänslan inte blir så bra, säger Emilia Lindqvist.

Det är inte första gången hon irriterar sig på Kappahl.

– Det har ju varit uppe förut när man jämfört deras tjej- och killkläder, likadana plagg i samma storlekar, att tjejkläderna är smalare och sitter åt mer.

”Följer vanlig standard”

På Facebook svarar Kappahl att deras trosor följer vanlig standard för storlekar och att trosorna sitter uppe för att de har ”mycket elastisk resår”.

"De är av en snävare modell som ska passa kroppsnära för de som har stl 110/116 (vilket de också gör). Vill man ha en fladdrig trosa eller mer vidd så kan man köpa lite större storlek. För oss är det mycket viktigt att framföra en sund bild vilket vi tycker vi gör", skriver företaget.

Det svaret har inte Emilia mycket till övers för.

– De borde ha tagit till sig och svarat att de självklart ska ta tag i problemet. Men det var som att hälla vatten på en gås, säger Emilia Lindqvist.