Ulf, 19, kuppar in sina egna texter – i tidningarna på tunnelbanan

Uppdaterad 2015-04-22 | Publicerad 2015-04-21

"Har alltid tyckt att tunnelbaneklimatet är komiskt"

19-årige Ulf Rådberg i Stockholm började för några veckor sedan häfta in sina egna texter i Metrotidningar i tunnelbanan.

– Syftet är att uppmana till både skratt och reflektion, säger han till Aftonbladet.

Den som öppnat en Metro-tidning i Stockholms tunnelbana den senaste tiden kan ha fått en överraskning. Men det är inget reklamblad som dykt upp, det är "flaskpost" från 19-årige Ulf Rådberg.

– Jag har alltid tyckt att tunnelbaneklimatet är ganska komiskt. Folk är stela och tråkiga, de vill inte möta varandras blickar, säger han till Aftonbladet.

"Intresserad av människor och psykologi"

Syftet är att få människor att såväl skratta som reflektera över viktiga frågor. Den senaste texten, flaskpost nummer 7, tar till exempel upp rasism, homofobi och vad som egentligen är ondska.

"När du tror att en grupp av människor – invandrare, kvinnor, homosexuella, mörka, judar etc. – är onda eller av lägre rang, så är faktumet att det är du själv som har korsat fel sida av linjen som avgränsar din godhet ifrån din ondska", skriver han i texten, som han även lagt upp på sin blogg.

– Ibland är texterna mer humoristiska, ibland mer seriösa. Men det är ganska spontant, även om jag är intresserad av människor, filosofi och psykologi.

Tror Metro ser det roliga

Responsen har varit positiv, flera personer har kommenterat på hans blogginlägg att de hittat flaskposten i tidningen. Ulf har ibland även försökt se vilka som tar en av "hans" tidningar. När han skrev den första texten la han till ett stycke om att den som läste skulle "göra ett hemligt tecken, som att klia sig bakom örat" för att visa att denne läst. Han såg en affärsman i kostym snegla upp från sin tidning, klia sig bakom örat och sedan titta runt i vagnen för att se om fler gjorde som honom.

Trots att han "kuppar" in sina texter i Metro har tidningen själva inte hört av sig.

– Jag har faktiskt tänkt på det, men jag har inte hört något. Jag tror dock bara de skulle tycka det var kul och se det som reklam för dem, säger Ulf Rådberg.

Idén till flaskposten uppkom efter att han sett den norska filmen "Elling", där huvudpersonen sätter fast lappar med sina egna dikter på olika matvaror i en butik.