Christina avslöjade köttbluffen

Uppdaterad 2019-11-19 | Publicerad 2013-02-01

Köpte felmärkt lövbiff på Hemköp

I onsdags kväll var Christina på Hemköp i Göteborg för att handla lövbiff.

När hon kom hem upptäckte hon att köttet märkts om och att packdatumet flyttats fram.

– Det är fruktansvärt, människor kan ju bli sjuka, säger Christina Jonasson.

Det var i onsdag kväll Christina Jonasson, 32, besökte sin lokala Hemköpbutik i stadsdelen Majorna i Göteborg. Det var kundkortskväll och butiken sålde lövbiff som var nedsatt från 149 till 99 kronor kilot. Christina köpte tre paket.

Dubbla etiketter

När hon kom hem tyckte hon att det såg ut som att ett av paketen hade dubbla etiketter. Och mycket riktigt, så var det.

– När jag pillade bort den översta etiketten såg jag att köttet var packat första gången den 28 januari och en andra gång två dagar senare, säger Christina Jonasson.

Bäst före-datumet hade också flyttats fram två dagar, från den 1 till den 3 februari.

– Det är ju fruktansvärt. Man tycker att en butik inte borde våga fuska med sådant här, folk kan ju bli sjuka. Jag har själv jobbat i livsmedelsbranschen med just frågor om kött och jag vet hur viktigt det är att man sköter sådant här noga, säger hon.

Lagts undan till annan kund

Christina ringde butiken för att fråga varför de märkt om köttet. Då fick hon svaret att de gjort det för att de hade extrapris och att just det paketet hon köpt egentligen lagts undan till en annan kund.

– Men det är ju lika illa, säger Christina Jonasson.

Hemköp i Majorna säger att det hela är ett enda stort misstag. Dagen innan kundkortskvällen hade en kund ring och bett att få lägga undan två paket av lövbiffen som skulle bli nedsatt. För att det skulle blir rätt i kassan när kunden senare skulle betala, hade man i telefon kommit överens om att man var tvungen att väga och märka om köttet.

– Två paket av köttet märktes alltså om till den kunden och lades undan i vår lagerkyl, säger Hans Sahlman, butikschef vid Hemköp i Majorna.

Ett paket saknas

Under kundkortskvällen arbetade två personer vid köttet. Lövbiffen gick åt snabbt och en av medarbetarna gick för att fylla på i köttdisken, berättar Hans Sahlman.

– Av misstag hamnade de där två paketen i disken och Christina råkade köpa ett av dem, säger han.

Var det andra paketet har tagit vägen vet han inte.

– Det är ingen annan som har hört av sig. Jag vet inte om vi har sålt paketet eller om det har plockats bort, säger Hans Sahlman, och fortsätter:

– Det som hänt är så klart djupt beklagligt. Det är helt och hållet ett fel i kommunikationen mellan medarbetarna som gjorde att de här två paketen hamnade i disken.