Trollhättan vann kampen om Saab 9-3

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-19

Trollhättan vann dragkampen mot tyska Russelsheim. Saab 9-3 blir kvar i Sverige.

Beslutet från ägarna General Motors blev officiellt vid lunchtid på torsdagen.

De anställda på Saab fick i dag beskedet att de vunnit dragkampen om att få tillverka nästa Saab 9-3.

För fem år sedan såg allt nattsvart ut för Trollhättan. General Motors ville flytta ersättarna till både Saab 9-5 och 9-3 till Opelfabriken i Rüsselsheim från 2010. Trollhättan skulle bara få tillverka småserier av olika nischbilar från Opel, Chevrolet och kanske Saab.

Men så kunde Aftonbladet för ett par år sedan avslöja att Trollhättan skulle få bygga en helt ny småbil från Saab, modellen 9-2.

Och för ett par veckor sedan skrev Aftonlbladet att den kommande 9-3 med all sannolikhet också blir kvar i Trollhättan. Men rykten om motsatsen har spritts ända in i det sista och osäkerheten i Trollhättan har varit stor. Men nu är det alltså klart.

"Har kämpat hårt"

– Vi har kämpat hårt för att få behålla 9-3 i Trollhättan, säger Jan-Åke Jonsson, VD för Saab Automobile till Aftonbladet.

Problemet har varit att den lilla Saab 9-2 skulle byggas på en mindre plattform, eller arkitektur, än 9-3. Och två olika tillverkningslinjer i Trollhättan var en för mycket. Men så kom vändningen tidigare i år när GM och Saab bestämde sig för att göra den kommande 9-3-modellen lite mindre och lättare.

– Varje gång det kommer en ny bilmodell brukar den växa lite, men vi bryter det mönstret med nya 9-3. Den blir inte större än i dag, och då kan vi använda samma arkitektur som till den lilla modellen. Vinsten, förutom att bilen blir kvar i Trollhättan, är lägre vikt vilket leder till lägre förbrukning och mindre utsläpp, säger Jan-Åke Jonsson.

"Helt nyutvecklade motorer"

– Dessutom kan vi använda helt nyutvecklade motorer som är snålare än i dag. De motorerna passar inte i den större arkitekturen.

Som Aftonbladet skrivit tidigare blir Saab 9-3 och Saab 9-2 i princip samma bil. 9-3 blir den större fyrdörrars sedanmodellen, kombin, en ny jeep-betonad modell och cabben. 9-2 blir en kortare halvkombi med ett delvis annorlunda utseende. Båda modellerna kommer att likna konceptbilen 9X som visades i våras.

– För Trollhättan innebär beslutet en långsiktighet när det gäller jobben, säger Jan-Åke Jonsson. En bils livscykel brukar vara sex - sju år (betydligt längre för Saab...) och sen räknar jag med att jobben är säkrade minst lika lång tid till.

I dag bygger knappt 2 000 personer närmare 100 000 bilar per år i Trollhättan. Med en enda produktionslinje behövs det inte riktigt lika stor personal.

– Å andra sidan är chansen stor att produktionen ökar. Då går det åt en större personal.

Aftonbladets
bloggar