Batterimarknaden har exploderat – efter Pokémon Go

Publicerad 2016-08-17

Försäljningen av extrabatterier och ”powerbanks” till telefonen har ökat lavinartat.

Det är Pokémon Go-effekten som ligger bakom, skriver IDG.

Alla som spelat ”Pokémon Go” vet att spelet är extremt batterikrävande och att telefonen snabbt laddar ur. Nu har spelets popularitet fått försäljningen av "powerbanks", det vill säga portabla laddare till mobiltelefoner, att minst sagt skjuta i höjden.

”Allt har exploderat”

IDG har undersökt elektronikkedjornas försäljning av powerbanks under sommaren. Enligt Webbhallens försäljningschef sålde de 67 powerbanks veckan innan spelet spelet släpptes – och 2 154 veckan efter.

– Allt har exploderat, alla sorter och alla varianter. Det har varit en makalös skillnad och det verkar hålla i sig. Det är i princip lika intensivt nu som dagen efter lanseringen, säger han till sajten.

Elgiganten märker av samma effekt.

– Om vi jämför siffran för juli i år med juli förra året, så är skillnaden i försäljning i Sverige 450 procent, säger kommunikationschef Jessica Wallin till sajten.

”Försäljningen har tredubblats”

Aftonbladet tog kontakt med Mediamarkt och Clas Ohlson som vittnar om liknande siffror.

– Vi har tittat på månaden innan och efter spelets släpptes och där har försäljningen ökat med 250 procent. På de 17 första dagarna i augusti har försäljningen ökat med 50 procent till. Det är en extremt stark försäljningskraft, säger Anna Sjödin, presskontakt på Mediamarkt.

– Försäljningen har tredubblats jämfört med juli föregående år, säger Sara Kraft Wistrell, informationsdirektör på Clas Ohlson.

Följ ämnen i artikeln