Natokampanj utan svar på viktiga frågor

Anja Haglund/TT

Sofia Eriksson/TT

Publicerad 2024-03-14

MSB:s generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka tillsammans med ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin (M).

Nu ska staten informera svenskarna om vad det nya Natomedlemskapet innebär.

Men kampanjen kan inte svara på viktiga frågor om till exempel värnplikten.

Två informationskampanjer ska upplysa svenskarna om vad medlemskapet i Nato betyder.

– Vi lämnar 200 år av neutralitet och alliansfrihet bakom oss, säger Carl-Oskar Bohlin (M), minister för civilt försvar, på en pressträff.

– Med denna historiska omställning följer ett ansvar att säkerställa att den svenska befolkningen är välinformerad om vad medlemskapet innebär.

Kampanjerna, som genomförs av MSB, startar nu. En riktas till unga personer 16–25 år, och den andra mer brett till svenskar i allmänhet.

Kan inte svara

De ska svara på frågor som ”Påverkar Nato mig?”, ”Är vår säkerhet verkligen hotad?” och ”Blir det kärnvapen i Sverige?”.

Ministern säger att det inte är fråga om politisk opinionsbildning om Nato, utan saklig information.

Samtidigt är det många frågor om Nato som inte har något svar än. MSB:s kampanj kan inte svara på om värnpliktiga, som gjort färdigt sin utbildning och krigsplacerats i förband, kommer att tvingas att strida utomlands. På frågan om kärnvapen i Sverige beskrivs vad som gäller i fredstid, men inte i krigstid.

Hur relevant blir kampanjen?

– Det är klart att det finns detaljer som ännu inte fullt ut fått sitt detaljerade svar, men det förtar inte behoven av att på bredden informera om vad Nato är, säger Bohlin.

Inte på Tiktok?

Enligt MSB vill unga gärna ha svar på frågor som handlar om dem.

För den som funderar på att göra värnplikten kan det vara viktigt att få svar på om man kan skickas utomlands för att strida?

– Det finns en utredning som har tittat på den frågan och det är en fråga vi kommer att återkomma till, säger Bohlin.

Enligt MSB kommer kampanjen att byggas på efterhand som ny information tillkommer.

Kampanjen är digital och kommer att synas på Facebook, Instagram, Snapchat och Youtube. Om den ska gå på Tiktok, den största nyhetskällan för många unga, är däremot inte klart än.

– Vi måste vara i ett landskap där allt vi gör blir pålitligt och trovärdigt och då måste vi väga väldigt noga var vi tillsammans med Försvarsmakten väljer att gå ut aktivt, säger generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka.

Följ ämnen i artikeln