Barnterapeuten: Hbtq-personer kränks på kristna skolan

Skolan uppmanade elever med psykiska problem att be mer: ”Ett svek mot barnen”

Uppdaterad 2021-11-04 | Publicerad 2021-11-01

BORLÄNGE. Elever som kommer ut som gay på kristna Immanuelskolan har fått höra från personal att ”ditt liv kommer att bli dåligt”.

Nu har familjeterapeuten Ingela Lissgård anmält skolan – som enligt henne kränker barn och nekar till alla problem med mobbing eller diagnoser bland eleverna.

– Till dem som vi har haft kontakt med har jag inte tvekat att gå in med ett allvarligt råd: flytta på barnet, så att han eller hon får en chans till en vettig skolgång, säger hon.

Ingela Lissgård har som psykoterapeut på region Dalarna under många års tid behandlat barn och unga från olika håll i Borlänge. Men hon menar att just Immanuelskolan, som drivs av en kristen församling, sticker ut.

– Jag har blivit fundersam när jag fått till mig från barn där, med olika grad av psykiskt dåligt mående, att de fått höra att det beror på att de inte tror tillräckligt på Gud, eller att de inte ber tillräckligt säger hon.

Ingela Lissgård, familjeterapeut på samtalsmottagningen för barn och unga i Borlänge, reagerar på uppgifterna om att elever skulle utsatts för handpåläggning: ”En kram är en annan sak, det kan vara lugnande med fysisk kontakt. Men barn brukar känna vad som är vad. Om man säger att det är någon slags kraftöverföring, så låter det helt horribelt” säger hon.

Barnen känner sig svikna: ”Förfärligt att höra”

Här finns ett mönster, menar Ingela Lissgård och hennes kollegor på regionens samtalsmottagning för barn och unga, som årligen tar emot mellan fem och tio elever från den aktuella skolan.

De har reagerat på att elever från just Immanuelskolan oberoende av varandra under åratal berättat om liknande upplevelser: När barnet sökt hjälp hos sin lärare, rektor eller skolsköterska för till exempel ångest eller depression, adhd eller någon typ av koncentrationsproblem har de fått höra från skolan att det är deras bristande tro som är orsaken till måendet.

Frikyrkliga församlingen Immanuel driver sedan 17 år Immanuelskolan. Pastorn i kyrkan är också styrelseordförande i skolan, och många lärare är församlingsmedlemmar.

– Och där står barnet med sin ångest, det är ingen tvekan om att den finns, och så blir man bemött på detta sätt. Det är förfärligt att höra. Det är inga andra barn som får höra detta i andra skolor i kommunen, inte de vi möter i alla fall, säger Ingela Lissgård.

– De här barnen känner sig svikna, inte sedda eller hörda. Och tystnar, en del, säger hon.

Även unga som kommer ut som hbtq-personer har bemötts på ett nedvärderande och kränkande vis.

– De elever jag har träffat som haft det beundransvärda modet att stå för att de till exempel är bi- eller homosexuella, till dem har man sagt att det är fel, ditt liv kommer inte bli bra, säger Ingela Lissgård.

– Det här är unga som provar olika ramar, vem är jag? Och att då bli klankad ner på. Det måste vara nolltolerans för en skola att uttala sig förklenande om något så privat som sexuell läggning.

Immanuelskolan har drygt 100 elever upp till klass nio, och har rykte om sig att vara en trygg och familjär skola. Men både föräldrar och elever vittnar om att missförhållanden, och pratar om en ”sektliknande” kultur.

Skolan nekar till att mobbing existerar

Ingela Lissgård har 30 års erfarenhet som bland annat familjeterapeut och sexolog, och menar att barn och unga kan må dåligt av olika anledningar, på alla skolor. Men det som gör att Immanuelskolan skiljer ut sig är att man inte erkänner de problem som både elever, föräldrar och terapeuten pekar på.

När samtalsmottagningen enligt rutinerna begärt att få ta del skolans utredning av en enskild elevs autism, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, npf, eller behov av stöd, har skolan i en överväldigande andel fall svarat att det inte finns något att utreda.

Inga problem, med något överhuvudtaget.

– Det som är unikt med den här skolan är att man aldrig någonsin tillstår att det förekommer problem, exempelvis med mobbing eller att elever exkluderas. Vi har ingen mobbing här, det är inte på det sättet, menar man. Trots att vi vet, utom all tvivel att det finns problem med mobbing, vi har ju samstämmiga uppgifter från flera håll. Det är ju ingen annan skola som säger så här, säger Ingela Lissgård.

De allra flesta skolrektorer i kommunen är noga med att ta signalerna från mottagningen på allvar. Men just Immanuelskolan har inte velat ha något samarbete, menar Ingela Lissgård.

Fram tills nyligen har skolan aldrig haft någon egen skolkurator. Till skillnad från andra skolor uppmanar man inte heller elever som mår dåligt att söka hjälp hos samtalsmottagningen, enligt Ingela Lissgård.

Immanuelskolan har fram tills nyligen inte haft någon skolkurator, till skillnad från andra skolor i Borlänge. Enligt elever har de i stället uppmanats att be eller utsatts för handpåläggning när de mått dåligt.

Elever med trauman får inte ledigt för terapi

Hon upprörs också av att barn som vill ta ledigt från lektionen för att gå på sin samtalstid på mottagningen ofta får nej från Immanuelskolan.

Det kan handla om barn som på grund av trauman, stress eller familjeproblematik är i stort och akut behov av hjälp.

– Då finns de som fått nej från sin lärare eller mentor, som säger du behöver inte gå i någon behandling, om du mår dåligt så beror det på att du inte tror tillräckligt väl. Det godtas inte som giltiga skäl för ledighet. Men det är ju ett svek mot ett barn, som kanske inte ens är troende, och som kränks i sin rätt att söka hjälp, säger hon.

Ett svek mot ett barn som kanske inte ens är troende

Immanuelskolans rektor reagerar dock starkt på uppgifterna, och menar att hon aldrig hört om att barn nekats ledighet på grund av samtalsterapi.

– Det är giltig frånvaro, det är inget snack, säger Kerstin Carlsson Kerstell, rektor, i Aftonbladets intervju. Hon nekar också till att barn i behov av stöd skulle ha uppmanats att be mer i stället, och säger till Aftonbladet att hon aldrig kontaktats av samtalsmottagningen i exempelvis mobbingärenden.

Även ordförande i stiftelsen som driver skolan, församlingspastorn Camilla Idén menar att samtalsmottagningen borde ha hört av sig direkt till skolan om något sådant framkommit.

– Det är lite sorgligt att samtalsmottagningen inte sagt åt oss att barn farit illa, om det har hört det från någon. De hade kunnat ringa till oss och säga det de sagt i media, så hade vi kunnat ta tag i det, säger hon.

Ingela Lissgård gjorde nyligen en anmälan till Skolinspektionen, då hon tycker att det är dags att myndigheten gör en ordentlig utredning av skolan, med oanmälda besök. Sedan Aftonbladet börjat granskningen av skolan har myndigheten också beslutat att göra en riktad tillsyn.

En del ungdomar Ingela Lissgård träffar har i dag lämnat Immanuelskolan. Men flera år efteråt söker de hjälp inom vården, traumatiserade av sina upplevelser. Som terapeut har Ingela Lissgård till och med gett föräldrar och barn rådet att byta skola, för att de ska få en tryggare skolgång.

– De flesta föräldrar lyssnar ju på det. Men inte alla, för en del sitter så fast i det här.