Rekordmånga ringer 112: "Oro i samhället"

Björn Berglund/TT

Publicerad 2024-03-05

Antal samtal till larmnumret 112 har ökat det senaste åren. År 2023 inkom drygt 4,1 miljoner samtal till enligt SOS Alarm.

Förra året fick SOS Alarm fler samtal till 112 än någonsin tidigare. Trots det lyckades man minska svarstiderna.

– Vi har en bättre förmåga att hantera det nu, säger Douglas Norström, pressansvarig vid SOS Alarm.

Under 2023 kom sammanlagt 4,1 miljoner anrop in till 112. Nästan 3,7 miljoner av dem besvarades – vilket är 11 procent fler än året innan. Det är nya rekordnoteringar, enligt SOS Alarms egen sammanställning.

– Det är historiska nivåer. Vi ser att det hänger ihop med ett förändrat beteende under pandemin som har legat kvar. Tröskeln verkar ha sjunkit i dag för vad som anses vara ett akut läge, säger pressansvarig Douglas Norström.

Samtidigt ökar även samtalen där uppringaren bedöms ha behov av hjälp.

– Vi har blivit fler människor i Sverige. Och så finns det en oro i samhället. Det är gängkriminalitet och krig i närheten av våra gränser, konstaterar Douglas Norström.

”Vi är ju navet”

Trots det ökade trycket minskade SOS Alarms svarstider med 57 procent förra året. Detta efter några år av allt längre telefonköer. I slutet av året låg man under det nationella målet om en svarstid på 8 sekunder och för helåret blev snittet 10,9 sekunder.

Flera orsaker bidrog till förbättringen, enligt Norström. Dels är krisen som uppstod under pandemin över, dels rekryterade SOS Alarm 350 nya medarbetare under förra året. Man har också introducerat nya tekniska lösningar.

– Vi är navet i Blåljussverige, så allt som gäller oss har ju även gällt ambulanssjukvård, räddningstjänst och polis. Hela kedjan har kunnat snabbas upp, säger Norström.

”Blir problem”

Ungefär en halv miljon av alla inkomna anrop handlade om rena felsamtal – som feltryck på telefoner och smarta klockor eller bilar som felaktigt larmat av sig självt.

– Det löser vi relativt enkelt. Mer problematiskt är när folk ringer om att ”min katt jamar konstigt” eller ”min tvättmaskin är trasig”. Sådana samtal måste vi ju hantera för att kunna avfärda.

Ungefär en tredjedel av samtalen förra året bedömdes inte behöva någon hjälp.

– Våra operatörer vet om det är på allvar eller inte först när de har besvarat samtalet. Eftersom alla hamnar i samma kö så blir det problem, säger Douglas Norström.

Följ ämnen i artikeln