Gammalt är nya trenden

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-29

Lär dig fynda på loppis

Släng ut Billy-hyllan och fyll hemmet med begagnade möbler.

Secondhand är hett.

Aftonbladet gick på shoppingtur med Caitlin Rademaekers, programledare för Secondhand i SVT.

– Secondhand är nostalgi. Det är stolen eller kaffekoppen som fanns i barndomshemmet och får oss att må bra, säger Caitlin Rademaekers.

Nostalgifestival

Tillsammans med My Södergren ska hon leda inredningsprogrammet, med start i kväll. Under åtta kvällar kan vi se tjejerna besöka butiker och loppisar, rensa en vind, åka på en nostalgifestival och gå på en sommarfest.

Fokus ligger på möbler, inredning och kläder från 1950- till 1970-talet. En tidsperiod som ligger Caitlin varmt om hjärtat.

– Mitt hem är en blandning av nytt och gammalt. Intresset för secondhand började när jag köpte mina första möbler. Det var en prisfråga.

Men tidsresan kräver stort tålamod. Ett tränat öga är aldrig fel. Chansen att fyndet eller dyrgripen hoppar upp i din famn är liten.

60-tal är populärt

– Ställ dig mitt i lokalen och vrid 360 grader. Få en överblick och leta sedan i lugn och ro. 90 procent av sakerna är sånt man inte gillar.

Men vad letar då folk efter i djungeln av dammigt porslin, insuttna soffor och rangliga bord?

– Inredning från 60-talet är väldigt populärt. Färgerna är fräscha och linjerna enkla. Titta bara på James Bond-filmerna från den tiden. Inredningen är bättre än handlingen, säger Caitlin Rademaekers och skrattar.

Försök att förhandla om priset

Sofia Strandberg

Följ ämnen i artikeln